Ежедневната консумация на портокали намалява риска от поява на макулна дегенерация
Една ябълка на ден може да не държи очния лекар далеч, когато става въпрос за макулна дегенерация, свързана с възрастта (МДСВ), но портокалите са способни. Ново проучване, публикувано в списанието „American Journal of Clinical Nutrition“, открива доказателства за връзка между приема на флавоноиди и честотата на очното заболяване, като по-конкретно отбелязва, че редовната консумация на портокали може да бъде достатъчна за намаляване на риска от макулна дегенерация с повече от 60%. Такива открития допълват доказателствата, идентифициращи често срещаните хранителни вещества, като витамин С, Е, А и каротеноиди, като имащи донякъде смекчаваща роля срещу изтощителното очно заболяване.
МДСВ, водещата причина за тежка загуба на зрение и слепота сред населението на 65 и повече години, се появява с промени в макулата (централната част на ретината), които влошават централното зрение. Въпреки че ранната намеса може да забави прогресията, тя не може нито да излекува трайно болестта, нито да възстанови загубеното зрение. Въпреки това промените в начина на живот, диетата и хранителните добавки могат да помогнат за забавяне на загубата на зрение при случаите на неексудативна (суха) форма на заболяването, която протича бавно в продължение на години.
Какво показва проучването?
Докато предишните проучвания са насочени единствено към ролята на антиоксидантите върху риска и прогресията на макулната дегенерация, то настоящото запълва празнината в изследванията върху ефектите на фитохимикалите с антиоксидантни и противовъзпалителни свойства, познати като флавоноиди (растителни пигменти).
Флавоноидите, срещащи се в шоколада, червеното вино, плодовете и зеленчуците, са известни с протективния си ефект върху сърдечносъдовото здраве, което провокира изследователите от Института за медицински проучвания „Уестмийд“ в Австралия да проучат ефектите от приема на растителните пигменти върху очното здраве на над 2000 души за период от 15 години.
Изследователите установяват, че при участниците, които ядат ежедневно портокали, рискът от развитие на макулна дегенерация, свързана с възрастта, е по-нисък в сравнение с тези, които изобщо не консумират цитрусовия плод. Хората, които консумират по-големи количества портокали, са с почти 60% намалена вероятност от поява на хроничното заболяване. Според учените забележително е, че по време на проучването не са наблюдавани значителни връзки между очното заболяване и консумацията на ябълки, чай, червено вино и бира, все продукти, които съдържат големи количества флавоноиди.
„По същество установихме, че хората, които ядат портокали ежедневно, са с намален риск от развитие на макулна дегенерация в сравнение с тези, които не консумират конкретния плод.“, казва водещият изследовател д-р Бамини Гопинат, доцент в Университета в Сидни. „Дори консумацията на портокали веднъж седмично изглежда предоставя значителни ползи.“
Това е едно от най-големите епидемиологични изследвания в света, измерващи как начините на хранене и живот се отразяват както на цялостното здраве, така и на редица хронични заболявания. Колкото и обещаваща да е връзката между флавоноидите и макулната дегенерация, изследователите предупреждават, че са необходими допълнителни проучвания и е твърде рано да се правят препоръки относно ежедневния прием на растителните пигменти за профилактика на очното заболяване.
Хранене и макулна дегенерация
Изследователите са на мнение, че развитието на МДСВ е свързано с изчерпан макулен пигмент в човешката ретина, който филтрира светлината и намалява въздействието на свободните радикали, което причинява окисляване на клетъчните мембрани. Ефективността на антиоксидантите при елиминирането на свободните радикали превръща каротеноидите (растителни пигменти) в привлекателна опция за подпомагане изграждането и поддържането на пигментния слой на ретината.
Диетата, съдържаща големи количества плодове и зеленчуци, богати на каротеноиди, както и синтетичните добавки с витамин С, Е и цинк, имат известен ефект върху забавянето на развитието на макулна дегенерация. Антиоксидантите не могат да обърнат щетите, причинени от заболяването, но могат да предотвратят или забавят прогресията му при определени случаи.
Сюзън Самъртън, сертифициран специалист по хранене към „Ocular Nutrition and Wellness Society“, казва, че за да се възползва човек от предимствата на флавоноидите е по-добре да се консумират целите плодове, вместо само сока от тях, поради високия гликемичен индекс.
„С нарастващото разпространение на МДСВ, заедно със застаряването на населението, би било невероятно, ако ежедневната консумация на портокали окозва такова голямо влияние върху очното здраве, но в действителност знаем, че не е толкова просто.“, казва д-р Самъртън. „Може би замяната на висококалоричните десерти с портокали е добра препоръка като за начало.“
aoa.org
Снимка: Личен архив
-
Лекарство за диабет може да намали риска от макулна дегенерация
-
Ozempic повишава риска от увреждане на очите при пациенти с диабет
-
Съществува връзка между нездравословната диета и развитието на макулна дегенерация, свързана с възрастта
-
Редовната консумация на яйца намалява риска от развитие на слепота, свързана с възрастта
Продукти свързани със СТАТИЯТА
ОРТОМОЛ АМД ЕКСТРА * 120 дневни дози
АЛАЙВ МАКС ПОТЕНСИ ТЕЧЕН МУЛТИВИТАМИН 900 мл NATURE'S WAY
Безплатна доставка за България!БИОХЕРБА АРОМА КОМПОЗИЦИЯ ОТ МАСЛА ЧИСТОТА И СВЕЖЕСТ 10 мл
МАЙ ОРГАНИКА ЛОСИОН ЗА СЛЕД СЛЪНЦЕ 50 мл
ПРОМОМАКЕДА БОТАНИКС КОМПОЗИЦИЯ ЕТЕРИЧНИ МАСЛА SELF-CONFIDENCE 10 мл
ВИКТОРИЯ БЮТИ ШИЙТ МАСКА ЗА ЛИЦЕ С ЛИМОН ЮЗУ, ГРЕЙПФРУТ И ПОРТОКАЛ 20 мл
СТАТИЯТА е свързана към
- Грижа от природата
- Портокалово реване с грис
- Див портокал помага при болки в ставите
- Облекчете кашлицата със сол и портокал
- Домашен портокалов ликьор
- Портокалови палачинки с овесени ядки
- Портокалово-меден сос с лук, горчица и кориандър (за месо)
- Овесена каша с пресни плодове, портокалов сок и ядки
- Ежедневният прием на портокалов сок подобрява здравето на сърцето
- Морковено смути с портокал
- Бадемова пита с портокалово сладко
Коментари към Ежедневната консумация на портокали намалява риска от поява на макулна дегенерация