Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Здравна медия Здравни новини Личната помощ за хората с увреждания, или кой как я разбира

Личната помощ за хората с увреждания, или кой как я разбира

от 01 юни 2021г., обновено на 02 юни 2021г.
Автор: Гергана Караилиева
Личната помощ за хората с увреждания, или кой как я разбира - изображение
  • Инфо
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Коментари
Свързаност

На 28 май 2021 г. социалното министерство публикува за обществено обсъждане два проекта, свързани с личната помощ за хората с увреждания. Единият от тях е за промени в методиката, по която се осъществява индивидуалната оценка на потребностите от подкрепа, която хората с увреждания имат, а другият е проект на Наредба за промени и допълнения в Наредбата от 2019-а за включване в механизма за лична помощ.

За промените в нормативната база

От социалното ведомство аргументират настоящите промени с нуждата нормативните актове да бъдат в съответствие с измененията в Закона за личната помощ, които са в сила от 1 януари 2021 г. В доклада на ведомството се подчертава, че в Наредбата се определят правилата за включването на механизма лична помощ и как се контролира процесът. Основната цел е синхронизация на действащата правна уредба, чрез която се предоставя личната помощ.

Промените се фокусират преди всичко върху контрола. Въвежда се ново приложение – образец на протокол за проверка на място. Установено е ясно финансовото обезпечаване на общините по отношение на ангажиментите им за администриране на механизма.

Промените в методиката ще доведат до яснота по няколко важни въпроса, подчертават от социалното ведомство. Така ще бъде уточнено кои са хората, нуждаещи се от лична помощ. Степените на зависимост ще бъдат прецизирани, а това е съществено за определянето на часовете. Не на последно място ще бъдат прецизирани разпоредбите, което ще позволи да бъдат разбрани и прилагани правилно.

Промените предлагат превенция от социална зависимост, но и недопускане на злоупотреби и на рискове за социалната система.

Най-общо става дума за синхронизация, която администрацията е длъжна да направи. Това обаче за пореден път провокира въпроса за личната помощ и начина, по който тя бива разбирана и прилагана у нас.

В доклада си до колегите си от Министерския съвет служебният министър на труда и социалната политика Гълъб Донев пише, че в последните години в страната се наблюдава силно обществено напрежение по отношение на социалната политика и особено, когато става дума за правата на хората с увреждания и начините, по които те биват подкрепяни. Той констатира още, че средата е неблагоприятна, за да се видят положителните ефекти от действията, които правителството предприема и които са в интерес на хората с увреждания. Подобна среда не дава възможност реформите в сектора да бъдат успешни.

Констатациите на служебния социален министър са точни. Хората с увреждания от години не вярват на администрацията и управляващите. Сигурно защото дълго са били не само пренебрегвани и неглижирани, но и лъгани. И дори когато се появи работеща идея, те я приемат с резерви, убедени, че дори тя да е добра, изпълнението й със сигурност ще е лошо.

Антония Петкова за личната помощ и криворазбрания й смисъл

Антония Петкова е майка на дете с ДЦП. Жена с ясно изразени позиции, която заедно с множеството си съмишленици не спира да работи за каузата на хората с увреждания и особено за възможността те да заемат своето достойно място в обществото. Антония се бори със системата, която смята за остаряла и често безсмислена. Въпреки че трудно вижда светлина в тунела, не спира да прави възможното в името на промяната.

„Отдавна спрях да чета промените в закони и закончета, защото основата е сбъркана. За пореден път ще кажа, че не може нуждата от лична помощ да се обвързва с ТЕЛК. Не може още и да действат едни и същи мерки и правила за болни възрастни хора с увреждания и за деца с дефицити“. Тя е категорична, че системата е безсмислена, морално и правно остаряла. Особено страшна е за децата и тяхното бъдеще, но не по-малко опасна е за възрастните, които нямат възможности за работа, за развитие, за смислен живот, просто са натикани в дъното и оставени да зависят единствено от ТЕЛК, което е недопустимо.

Антония Петкова и синът й Мишо

Личната среща на Антония Петкова с възможността детето й да има асистент, я кара за пореден път да се убеди в абсурдността на ситуацията.

„Пълен абсурд е въпросникът, който трябваше да попълня. След това той става част от обща таблица, която пресмята и установява колко часа са нужни. Гледат само ТЕЛК и когато той е 90% и над 90% дават максималния брой точки, колкото да мълчат майките на децата“, разказва Антония. Тя е категорична, че законът за личната помощ не е в състояние да компенсира всички останали социалните услуги, които реално липсват у нас. А разказът й показва, че в основата на законите у нас не е човекът.

Факт е, че много често лични асистенти стават близките на хората с увреждания и децата със специални потребности. „Ако искаш личен асистент, то си го посочваш“, казва Антония. Все още у нас няма достатъчно добре обучени и компетентни хора, които да бъдат в състояние да изпълняват ролята на социални асистенти.

Според Антония Петкова е нужна кардинална промяна. Иначе ще продължава преливането от пусто в празно.

  • Интервю с Антония Петкова

Павлина Григорова и нейната битка за правата на хората с увреждания

За нея сме писали многократно. Павлина е с множество заболявания, но това не й пречи да води постоянна битка със системата в името на хората. И да настоява, че всеки човек с увреждане е личност с достойнство и няма нужда да му бъдат подхвърляни помощи. Хората с увреждания имат нужда от смислена подкрепа, която да им позволи да работят и живеят достойно. Не да бъдат приемани като бреме, а да са част от социума.

Павлина Григорова

Законът за личната помощ продължава да бъде закон „Майка и дете“, казва тя. И се аргументира: „Не става дума за закон за лична асистентска услуга, а за възможност майката да обгрижва детето си и да получава пари затова. Хора като мен нямат полза от този закон.“

  • Павлина Григорова разказва за social.framar.bg

За да бъдат наред нещата, е нужно да се пипне медицинската експертиза, защото тя е водещият фактор. „Тя трябва да е адекватна и едва тогава да се обвърже с личните нужди на човека с увреждане. Тръгва се от медицинската и тя се обвързва със социалната услуга“, категорична е Павлина и уточнява, че не става дума за това някой да ти носи храна вкъщи, а за реална и смислена услуга. Иначе нищо и никога няма да се промени.

Предварително ли са обречени промените?

В продължение на години множество личности и неправителствени организации за хора с увреждания поставят проблемите. На темата са посветени стотици прояви, кръгли маси, обсъждания и форуми. Често представителите на тази група са на улицата и протестират. Темата става водеща за ден или два, след което се забравя. До следващия протест или до следващия вик на безсилие, мъка и ужас. И тази въртележка е сякаш без край.

Промяна може да има единствено когато държавата приеме, че в центъра на законите е човекът, а правилата се създават не защото така трябва, а защото благодарение на тях обществото функционира нормално, а хората живеят добре и достойно. Все още не сме достигнали необходимата зрялост за това.

Източник:

снимки: Личен архив

Още по темата:
  • За Гюнай, който въпреки тежката диагноза и тормоза от баща си, вярва в доброто За Гюнай, който въпреки тежката диагноза и тормоза от баща си, вярва в доброто
  • Австралийски жени с увреждания са подложени на принудителна стерилизация и контрацепция, без тяхното информирано съгласие Австралийски жени с увреждания са подложени на принудителна стерилизация и контрацепция, без тяхното информирано съгласие
  • Животът на близо 2 700 000 хора с увреждания в Украйна е изложен на риск Животът на близо 2 700 000 хора с увреждания в Украйна е изложен на риск
  • Моника Маринова: За пореден път някой си прави гимнастика с Наредбата за медицинската експертиза Моника Маринова: За пореден път някой си прави гимнастика с Наредбата за медицинската експертиза
5.0/5 1 оценка

Коментари към Личната помощ за хората с увреждания, или кой как я разбира

От сайта (1)
Напиши коментар 1 коментар
  1. Владислав 
    на 20 February 2023 в 09:21

    Здравейте, трябваше ми болногледачка и намерих сайта на хоспис, откъдето ми изпратиха жена. Задачата й беше да се храни с баба ми и да й слага лекарства в храната, което не се случи. Тя не можа да спечели доверието на баба ми, за да я възприеме. По телефона ми говореше, че със сигурност ще я възприеме, което не се случи. Следователно баба ми не се е хранила с нея. Така нареченото лечение се е превърнало в това да пробие дупка в капачката на кисело мляко и по този начин да й сложи лекарството. Накрая разбрах, че баба ми не е пила нито едно от киселите млека с дупка, а ги е изхвърляла, въпреки че жената ме лъжеше по телефона, че ги е пила редовно. Т.е. аз съм бил лъган относно провеждането на лечението. Болногледачката дори не е сядала при нея, а само е обикаляла апартамента, оставяла й млякото и е изчезвала за не повече от 2 минути. Баба ми каза, че също така е събрала част от другите лекарства. Шефът на жената ми беше съобщил една сума за посещение, на място болногледачката ми каза с 5 лв. повече, т.е. още отначало започна да ме лъже. Не спорих, тъй като имах нужда от услугата. Освен това не получих никакъв платежен документ нито от фирмата, нито от въпросната жена. Поръчах 5 посещения седмично, но по нейна инициатива тя каза че е ходила всеки ден. Според баба ми е ходила през ден-два. Явно го е говорила, за да вземе повече пари, което се оказа така. Жената започна да ме заплашва, че е опасно да оставя баба ми сама, защото можела да се самоубие, ако не й дава лекарства. На шантажа отговорих, да я остави 3 дни сама да видим дали ще се случи, на което ми отговори, че въпреки това щяла да ходи още пъти и ме попита дали съм й забранявал. Това е все едно да назначиш служител на 5 дни и той да ходи и през уикенда на работа и след това да ти иска допълнително заплащане. Класическа измамна схема. По едно време ми се обаждат роднините и на трима от тях им е било съобщено, че баба ми е подала сигнал срещу мен в полицията, при положение, че се намирам в друг град. Обадих се неколкократно за обяснение на въпросната болногледачка, която не ми вдигна телефона. Вечерта получих обаждане от нея и обяснението беше, че всичко е било напълно нормално, но баба ми повече не искала да ме вижда. При условие, че ме е отгледала, твърдението ми се стори странно. На следващата седмица отидох да видя какво се случва и баба ми беше разплакана, ужасена, приготви си набързо багажа и искаше да избяга от нея. В апартамента забелязах млеката с дупките, които не бяха докосвани. Баба ми беше уплашена и ми каза, че не издържала на крещенето на болногледачката, дори е правила опит да се удуши. Няколко пъти бях предупреждавал жената да не й крещи и отговора беше "Ами аз не крещя". Бях й превеждал пари предварително, тъй като това й беше изискването. Бях превел за седмица напред, но след като баба ми избяга при мен, си поисках предплатата обратно. Освен, че не ми я върна, ме заплаши с бой от страна на мъжа й. Измамницата задържа ключовете ми месец и половина след заминаването ни, въпреки че й ги бяхме поискали неколкократно. След като се обадих на шефа й, за да ми бъдат върнати, получих обаждане от нея със заповед да му се извиня. Да се извинявам, че искам ключовете от собствения си апартамент, за който плащам данъци. Аз исках да подам сигнал в полицията срещу нея и съвсем коректно ги бях поискал, но след като не ми бяха върнати се принудих да ги предупредя преди да подам жалба. Коментарът й беше, че не съм наред и че трябвало да се прегледам. Според нея аз съм луд затова, че искам нещо свое. Попитах я къде е лекарството, струващо 100 лв., което имаше срок на годност от един месец и тя съответно не го върна в продължение на месец и половина и тя ми отговори, че го е оставила в апартамента ми. Тя е ходила без причина и разрешение в апартамента ми. Не знам какво точно е търсила когато няма никой там. Убеден съм, че ми е претърсвала апартамента, за да краде. През този месец и половина започнаха анонимни обаждания на телефона на баба ми. Когато вдигнех след като ми чуеха гласа, затваряха. Явно са проверявали дали баба ми е сама, съответно е нямало какво още да търсят в другия ми апартамент и са искали да преминат към следващия. Очаквали са баба ми да е сама и да я измамят или окрадат.

НОВИНАТА е свързана към

  • За Гюнай, който въпреки тежката диагноза и тормоза от баща си, вярва в доброто
  • За над сто заболявания решенията на ТЕЛК ще бъдат пожизнени
  • Дефиниция на социалните услуги за хората с увреждания
  • Австралийски жени с увреждания са подложени на принудителна стерилизация и контрацепция, без тяхното информирано съгласие
  • Животът на близо 2 700 000 хора с увреждания в Украйна е изложен на риск
  • Целеви помощи, изплащани от Агенцията за хората с увреждания
  • Как да бъдем полезни на хората с увреждания, без да засягаме достойнството им
  • Павлина Григорова: Хората с увреждания искат адекватно решение на проблема с ТЕЛК експертизите
  • Национална програма Асистенти на хора с увреждания
  • Служители с увреждания крият здравословните си проблеми от своите работодатели
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Мед или кафява захар - кое е по-подходящо за хората на диета?

преди 194 дни, 1 час и 43 мин.

Чума по овцете и козите - какво представлява, разпространение, опасна ли е за хората

преди 227 дни, 1 час и 52 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Продавам ваксина StroVak

преди 49 мин.

Продавам немска ваксина StroVak

преди 1 час и 7 мин.

Къде изчезна пробиотикът Вивомикс?

преди 1 дни, 1 час и 56 мин.

Експертиза на трайно намалена работоспособност ТЕЛК и ЛКК - какво трябва да знаете

преди 3 дни, 1 час и 33 мин.
Всички

АНКЕТА

Как ще ни повлияе приемане на еврото?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

РИВАНА БАЗОВО МАСЛО ОТ КОКОС 55 мл

РИВАНА БАЗОВО МАСЛО ОТ ШЕА 55 мл

СИЙСТАРС СОЛИЛУГ ЧЕРНОМОРСКА ЛУГА разтвор 950 мл

АЦЕТА БИО ОРГАНИЧЕН СЛЪНЦЕЗАЩИТЕН БЕБЕШКИ ЛОСИОН 50 мл

МАНХАЕ ИНТИМА капс.*30

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

Завръщането на ирисовата диагностика

Коментар на: Стоян от 11 юли 2025г. в 16:54:11

ДИАЗЕПАМ ректална туба 5мг/2.5мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 11 юли 2025г. в 15:24:45

ДИАЗЕПАМ ректална туба 5мг/2.5мл

Коментар на: Tania Nikolova от 11 юли 2025г. в 15:03:39

ТИНКТУРА КАСТЕЛАНИ - ХЕФЕ 50 мл ХИМАКС ФАРМА

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 11 юли 2025г. в 14:39:29

ДОПЕЛХЕРЦ ВИТАЛ ТОНИК 750 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 11 юли 2025г. в 14:33:03
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival