Доц. Златица Петрова: Хората очакват, че зад всяка смърт в болница има грешка
Златица Петрова e директор на агенция “Медицински одит”. ИАМО работи за непрекъснато подобряване на качеството и безопасността на медицинското обслужване за гражданите, извършва постоянен контрол и мониторинг върху дейността на лечебните заведения и на структурите, свързани със задължителното и доброволното здравно осигуряване.
- Доц. Петрова, оправдавате ли очакванията на пациентите, които ви пишат?
- Невинаги. Хората очакват, че зад всяка смърт в болница има грешка. Тежко е, когато загубиш близък, но невинаги това се дължи на небрежност или недостатъчни, некачествени медицински грижи. Много пъти усложненията са от основното заболяване, придружаващите диагнози или пък влизат в графата на оправдания медицински риск. Има и случаи, когато, независимо че са приложени всички необходими мерки, се получават усложнения.
- Може ли да издействате обезщетение?
- Ние сме административен, а не наказателен орган. Второто е в правомощията на правосъдието. Много хора искат компенсация от нас. Ние не можем да решаваме такова нещо. Агенцията работи по закона за административните нарушения и наказания. Всяко нарушение трябва да го обвържем с погазване на закон, правилник или стандартите за добра медицинска практика, правата на пациентите и т.н. Нашите актове и постановления може да бъдат обжалвани в съда.
- Често ли се случва?
- Обжалват се 30-40% от наказателните постановления. Всяко лечебно заведение смята, че контролният орган не е прав, а те са си свършили работата както трябва. Всички проверки се правят от 29 инспектори. Когато се гледа дело, съдът вика и съставителя на акта, и свидетеля, и юриста. Така тези 29 души трябва да обикалят и по дела в страната.
Друг проблем е, че за първи път от 18 месеца административно-наказателното производство се прилага в здравеопазването. Самите съдии не са запознати със спецификата на работата. Трудно е да се преценят някои медицински детайли. Съдиите търсят обвързване с член и алинея. Трудно им е да възприемат понятието добра медицинска практика.
- Дайте пример.
- Ние казваме, че когато се извършва инвазивна процедура, трябва да се определи кръвна група. Съдиите питат: А къде го пише? В кой член? Тогава обясняваме, че може да се получат усложнения, кръвоизлив, какъвто беше случаят с 4-годишната Гергана, починала след операция на сливици в ИСУЛ. Понякога пък една проверка в 5 лечебни заведения се дава на пет съдебни състава. Така инспекторите вместо на проверки прекарват 5 дни по дела в провинцията. Обикновено те са в районните съдилища, а в малките градове съдиите се познават добре с лекарите. Признават, че виждат нарушения, но не смеят да отсъдят срещу лекаря, защото някой ден ще им се наложи да отидат при него. Най-често губим делата за дребни процедурни нарушения.
- А дори глобите не са големи...
- В закона няма разписана тежест на нарушението. Когато става дума за неспазен стандарт, санкцията е 1000-2000 лв. Понякога обаче е свързано със смъртен случай, а друг път - само с документално нарушение. Глобата все е тази. Няма диференциация на нарушението. (24часа)
Шест от жалбите са за починали родилки и бебета
АГ отделенията в страната невинаги предлагат качествена медицинска помощ, става ясно от 28-те жалби, подадени в тази връзка до агенция “Медицински одит” до 31 август. Шест от тях са свързани със смърт на новородени или родилка, а за усложнения има 7 жалби, поясни доц. Златица Петрова. Останалите били за недоволство от качеството на услугата. От агенцията вече разговаряли с националния ни консултант по акушерство и гинекология доц. Никола Василев да се организират срещи, на които да се анализират причините за недоволството на пациентите. При 6 жалби са констатирани сериозни нарушения като отказване на хоспитализация, недостатъчна, закъсняла или неадекватна помощ, допълва доц. Петрова.
Агенцията често работи с научните дружества. С помощта на проф. Дамян Дамянов, шеф на хирургичното дружество, са организирани три кръгли маси в страната. Там пред местните хирурзи били изнесени фрапантни случаи, свързани с нивото на медицинска компетентност. След това лекарите трябвало да дадат оценка на професионализма на колегите си. Сериозен процент от жалбите до одита е свързан с хирургични манипулации. Пациентите там обикновено имали сериозно заболяване, а понякога и съпътстващи диагнози.
- Д-р Марияна Кирилова: Лекарски грешки е имало и винаги ще има
- Д-р Милчо Костурков: Хората трябва да започнат да се оплакват и да търсят правата си, да не се страхуват
- Д-р Пламен Цеков: Няма лекар или аз лично не познавам лекар, който умишлено ще навреди на своя пациент
- Ген. Стоян Тонев: Процентът на лекарските грешки не се увеличава, но се увеличава чувствителността на обществото към тях
ИНТЕРВЮТО е свързано към
- Събития и представяния
- Били ли сте някога жертва на лекарска грешка?
- Ген. Стоян Тонев: Процентът на лекарските грешки не се увеличава, но се увеличава чувствителността на обществото към тях
- Д-р Пламен Цеков: Няма лекар или аз лично не познавам лекар, който умишлено ще навреди на своя пациент
- Д-р Милчо Костурков: Хората трябва да започнат да се оплакват и да търсят правата си, да не се страхуват
- Д-р Марияна Кирилова: Лекарски грешки е имало и винаги ще има
- Мрежите за обмяна на информация между лекари могат значително да намалят броя на лекарските грешки
- Доц. д-р Владимир Пилософ: Медицинската грешка трябва да се изучава и анализира
Коментари към Доц. Златица Петрова: Хората очакват, че зад всяка смърт в болница има грешка