Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Здравна медия Интервюта Лекарите говорят Д-р Милчо Костурков: Хората трябва да започнат да се оплакват и да търсят правата си, да не се страхуват

Д-р Милчо Костурков: Хората трябва да започнат да се оплакват и да търсят правата си, да не се страхуват

от 16 март 2012г.
Д-р Милчо Костурков: Хората трябва да започнат да се оплакват и да търсят правата си, да не се страхуват - изображение
  • Инфо
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Коментари
Свързаност

Д-р Милчо Костурков е шеф на Областната дирекция по безопасност на храните - Враца. Той е роден и израсъл във Враца. Близо 14 години е бил участъков лекар в селата Чирен и Краводер. В края на 2002 година започва работа в Окръжната ветеринарна лечебница. След 2006 година става официален лекар на Община Враца. От 2011-та е шеф на Областната дирекция по безопасност на хрените- нова структура, която обединява четири бивши национални служби.


Г-н Костурков, какво не знаят хората за Българската агенция по безопасност на храните?

Като цяло повечето хора смятат, че тя контролира само храните, които са в магазините. Подвеждащо е малко името на агенцията. Истината е друга. Ние контролираме целия процес. Цялата верига - от фуражите, през здравето на животните, вноса на храните до предлагането на продуктите в търговския обект. С други думи, следим целия процес от полето и обора до масата. Това беше смисъла да се създаде агенцията – да има единен контрол и единна регистрация.

Когато стартирахме, бяхме близо една година с шест отдела. Сега влезе в сила наредба за ръководния персонал. Увеличи се изскването за брой служители за отдел. Наложи се да обединим два отдела за разстителна защита. Сега имаме пет отдела.

При старта на работата ни, колкото и да беше трудна икономическата ситуация в страната,срещнахме разбиране от търговците и те се съобразиха с предписанията ни и започнаха да ги изпълняват.

 

Каква е равносметката за изминалата година?

За една година активна работа инспекторите към Агенцията извършиха над 6 631 проверки. Бяха издадени 1 194 удостоверения по Закона за храните и 336 предписания. Хванахме 304 нарушения. На три обекта в града беше временно преустановена работата. Колегите в лабораториите също бяха много заети през този период от време. Това, което е радващо и хубаво, е че нямаме груби нарушения.

 

Отзовавате ли се на анонимни сигнали за нередности? Каква е процедурата за оплакване при вас?

Имаме горещ телефон - 0700 122 99. Намира се в София. Всичко се записва. Там колегите разпределят сигналите първо по области, след това по спешност. Има такива, които са с гриф спешно и ние трябва да реагираме в рамките на три часа. Няма значение дали сигнала е анонимен или има адресант, проверката се извършва. Дава се констативен протокол, доклад и отговор. Ако е анонимен, остава при нас до поискване. Когато се подава жалба моят съвет е хората да не се притесняват. Желателно е също така да имат доказателствен материал. В смисъл продукта, който са закупили и според тях не е годен, както и касовта бележка. След като обработим жалбата, хората получават отговор, както и написани в него мерките, които сме предприели.

 

Какви жалби получавате от гражданите?

От най-различно естество. Имаме и жалби за смъртност при пчелите, примерно, начина на отглеждане на животни, както и за стоки от търговките обекти.

 

Напоследък стана много актуален въпросът с щастливите кокошки. Готови ли са да отглеждат местните производителите птици в тези условия?

Проблемът дойде оттам, че директивата на Европейския съюз влезе от 1 януари точно и ясно за всички страни членки. Ние, по стар български обичай решихме, че може би ще има дерогация. Вижадаме обаче, че проблемът не е само в България. Още 13 страни има не отговарящи на директивата ферми. Малко късно започнаха нашите птицевъди да се реформират. Имахме три фирми за носачки. Едната преустанови дейност. Другата фирма беше с две ферми. Започнаха преди три години да се преструктурират. Работа обаче е свързана с много пари. Все още не са прокрили ккритерите, но са на финала.

 

Наскоро излезе в медиите информация, че в птичето месо има вирус. Има ли или това е спекулация?

Не, не е спекулация. Сложен е все пак въпросът. Трябва да започнем от домашното възпитание и да стигнем до културата на хранене. В България всички работим на един плот, когато си подготвяме храната, респективно на една дъска, с едни нож. Какво се случва, когато вземете едно сурово пиле, слагате на дъската и разфасовате. След като не измиете ножа и дъската и там сложите продукт за директна консумация - ето как се получава заразяването. Виждал съм също така много хора да не си мият ръцете, както трябва. Това е проблемът.

В обектите за обществено хранене едно от изикванията е всеки продукт да се реже на отделен плот. В началото хората си мислеха, че тове е някаква глезотия, после рабраха, че не е така. Вкъщи това разбира се не може да се случи. Там хората имат един плот, но те трябва да работят с три дъски. Тогава няма грешка и зараза.

 

Като потребител, случвало ли Ви се е да попаднете на развален продукт в магазина?

Най-интересното е че за тази последната година и половина не съм попадал. Донасяли са ми на работа такива продукти. Ходили сме на проверка и сме намирали такива нарушения. Преди години ми се е случало, разбира се. Има един друг проблем, когато гледаме етикета, там не може да има подвеждаща информация. В него има инструкции за съхранение. Взимайки продукта, ние не го съхраняваме както трябва.

 

Търсят ли врачани правата си при, когато попаднат на некачествен продукт?

Търсят ги, но понякога е малко късно. Аз не съм съгласен, че ще си закупя някакъв продукт, на който има етикет, пише срок на годност, начин на съхранение и чак когато се прибера вкъщи или отрежа от него да се сетя да погледна, че е с изтекъл срок. Това е един малък парадокс, но случва се. Не всеки гледа. Влизат в магазина, знаят, че има контрол и не гледат етикета. След това изхвърля продукта и чак тогава се обажда. В такива случаи ние нямаме доказателства, с които да работим. Все пак повечето врачани се научиха. Прави ми впемчатление,че все повече хора започнаха да четат етикетите на продуктите, които пазаруват.

 

Какво предстои на дирекцията занапред?

Продължаваме в същия дух. Контрол на производвени предприятия най-вече, на складови бази, на търговската мрежа. Пререгистрация на кухнеските блокове в детските градини. Ще следим стриктно спазва ли се Законът за храните.

 

Какво препоръчвате на хората?

Първо: закупувайте храна само от регистрирани обекти. Не трябва да се пазарува от улицата. Врачани трябва да знаят, че когато пазаруват от улицата отговорността си е изцяло тяхна. Ние контролираме лицензираните обекти. Ако един нормален човек пази здравето си, той няма да си купи мляко от улицата. Миналата година се ужасих, когато видях на пазара да се продват яйца върху покрива на една кола. В същото време беше много горещо, а те бяха поставени директно на слънце. И си зададох въпроса, кой луд ще си закупи яйце, което е на слънце? Обаче явно има такива хора. Апелирам - не купувайте от улицата! Не знаете продуктът какъв произход има. Не винаги това, което е на частния пазар, е най-качественото. Не трябва цената да рефлектира върху здравето.

Също така препоръчвам хората да не се притесняват и да търсят правата си. Да започнат да се оплакват. Не трябва да се страхуват...

Още по темата:
  • Доц. Златица Петрова: Хората очакват, че зад всяка смърт в болница има грешка Доц. Златица Петрова: Хората очакват, че зад всяка смърт в болница има грешка
  • Ген. Стоян Тонев: Процентът на лекарските грешки не се увеличава, но се увеличава чувствителността на обществото към тях Ген. Стоян Тонев: Процентът на лекарските грешки не се увеличава, но се увеличава чувствителността на обществото към тях
  • Доц. д-р Владимир Пилософ: Медицинската грешка трябва да се изучава и анализира Доц. д-р Владимир Пилософ: Медицинската грешка трябва да се изучава и анализира
  • Д-р Марияна Кирилова: Лекарски грешки е имало и винаги ще има Д-р Марияна Кирилова: Лекарски грешки е имало и винаги ще има
3.2/5 5 оценки

Коментари към Д-р Милчо Костурков: Хората трябва да започнат да се оплакват и да търсят правата си, да не се страхуват

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Д-р Милчо Костурков: Хората трябва да започнат да се оплакват и да търсят правата си, да не се страхуват
    www.framar.bg 
    на 19 May 2025 в 13:28
    Коментирайте "Д-р Милчо Костурков: Хората трябва да започнат да се оплакват и да търсят правата си, да не се страхуват"

ИНТЕРВЮТО е свързано към

  • Лекарите говорят
  • Ген. Стоян Тонев: Процентът на лекарските грешки не се увеличава, но се увеличава чувствителността на обществото към тях
  • Д-р Пламен Цеков: Няма лекар или аз лично не познавам лекар, който умишлено ще навреди на своя пациент
  • Били ли сте някога жертва на лекарска грешка?
  • Д-р Марияна Кирилова: Лекарски грешки е имало и винаги ще има
  • Мрежите за обмяна на информация между лекари могат значително да намалят броя на лекарските грешки
  • Доц. д-р Владимир Пилософ: Медицинската грешка трябва да се изучава и анализира
  • Доц. Златица Петрова: Хората очакват, че зад всяка смърт в болница има грешка
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Хексахидроканабинол - HHC - Новият синтетичен канабиноид - какво трябва да знаем

преди 136 дни, 16 часа и 38 мин.

Мед или кафява захар - кое е по-подходящо за хората на диета?

преди 140 дни, 3 часа и 19 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Услуги в България на speedybook.pro

преди 3 дни, 1 час и 32 мин.

Какво представлява прозяването

преди 7 дни, 16 часа и 33 мин.

Кои са летните фестивали, които ще посетите?

преди 7 дни, 16 часа и 44 мин.

Шалгам - сок от виолетов морков за детоксикация

преди 7 дни, 16 часа и 51 мин.
Всички

АНКЕТА

Прозрачна ли е благотворителността в България?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ОСТРОВИТ ТРИ КРЕАТИН МАЛАТ прах 300 г

ОСТРОВИТ ТИРОЗИН прах 210 г ОВКУСЕН

ОСТРОВИТ КРЕАТИН МОНОХИДРАТ НАТУРАЛЕН 300 г

ОСТРОВИТ АРГИНИН АЛФА - КЕТОГЛУТАРАТ (AAKG) ОВКУСЕН прах 200 г

БИОХЕРБА ОРАЛФИТ ВОДА ЗА УСТА 100мл

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

ФЛУАНКСОЛ таблетки 0.5 мг * 100

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 19 май 2025г. в 13:05:27

ЛОТОСОНИК таблетки * 20 ДАНСОН

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 19 май 2025г. в 13:04:30

РАБИОКСИН таблетки 20 мг * 14

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 19 май 2025г. в 13:04:16

СЕРЕНАМЕНТЕ капки 40 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 19 май 2025г. в 13:00:41

СУКРАЛФАТ сироп

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 19 май 2025г. в 12:59:18
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival