Дългосрочният прием на слънчогледово и рибено масло може да увреди черния дроб
Международна група от учени, ръководена от Университета в Гранада, установи, че дълготрайният прием на слънчогледово или рибено масло вреди на черния дроб и може да причини редица промени в него, които да доведат до неалкохолен стеатохепатит.
Заболяването, което причинява възпаление на черния дроб, е много сериозно състояние и е възможно да действа като катализатор за появата на други болести като цироза и рак на дроба. Този вид стеатохепатит не е провокиран от злоупотребата с алкохол. Преобладаването му сред общото население се увеличава с възрастта. Засяга от 1 до 3% от децата, 5 на сто от тийнейджърите, 18 на сто от хората на възраст между 20 и 40 г., 39% от 40-50-годишните и над 40% от тези над 70 г.
Изследванията на учените показват, че дългосрочното потребление на различни хранителни мазнини като маслини, слънчоглед и рибено масло засяга черния дроб на плъхове. Специалистите направили ултраструктурни анализи, изследвания на патологична анатомия, сложни техники за биоенергия, измервания на дължината на теломерите и оксидативния стрес. Провели са и задълбочено проучване на генома на черния дроб, за да установят как той еволюира в зависимост от консумацията на различните масла.
Проучването показва, че мастната тъкан се натрупва в черния дроб с възрастта, но видът на натрупаната мазнина се различава в зависимост от консумираните масла. Експертите установили, че слънчогледовото олио индуцира фиброза, ултраструктурни изменения, блокирания на генната експресия и високо окисляване.
Рибеното масло засилва окисляването, свързано със стареенето, намалява активността на транспортната верига на митохондриалните електрони и променя относителната дължина на теломерите.
Резултатите показали, че необработеното маслиново масло е най-здравословното решение.
По статията работи: Ирина Тенева
Източник: sciencedaily.com
Снимка: thegrownetwork.com
-
Ново проучване доказва, че рибеното масло няма ефект върху тревожността и депресията
-
Забавя ли рибеното масло стареенето?
-
Приемът на рибено масло и пробиотици от бременната може да предпази детето от появата на алергии
-
Рибеното масло по време на бременност намалява риска от развитие на астма при детето
Коментари към Дългосрочният прием на слънчогледово и рибено масло може да увреди черния дроб