Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Здравна медия Любопитно Знаете ли, че... Учени откриха връзка между лютите чушки и повишения риск от деменция

Учени откриха връзка между лютите чушки и повишения риск от деменция

от 25 юли 2019г., обновено на 05 апр 2021г.
Редактор: Вероника Събова
Учени откриха връзка между лютите чушки и повишения риск от деменция - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

Изследвания на учени от Университета на Южна Австралия и Университета в Катар разкриват интригуваща връзка между консумацията на люти чушки и повишения риск от когнитивен спад и деменция. Оказва се, че редовното ядене на пикантния зеленчук може да доведе до проблеми с паметта при по-възрастното население.

Много народности по света добавят пикантни пиперки към месните ястия, за да подобрят вкуса и да направят по-силно кулинарното преживяване. Но дали лютите чушки са здравословни или представляват някакъв риск за човешкото здраве?

Предишните проучвания на потенциалните ефекти на пиперките върху здравето като цяло имат положителни резултати. Обширно изследване от 2017 г. установява, че яденето на червени люти чушки е свързано с по-нисък риск от смъртност.

Основната активна съставка в чушките, която ги прави пикантни, е капсаицин, така че е много вероятно именно това съединение да играе водеща роля в потенциалния ефект на пиперките върху здравето. Въпреки обнадеждаващите резултати за връзката между лютите чушки и смъртността, досега няма проучване при хора, което да оценява влиянието на тези зеленчуци върху когнитивния упадък и паметта.

Води ли до когнитивен упадък редовната консумация на люти чушки?

Настоящето изследване, публикувано в списание „Nutrients”, включва 4582 участници от Китай на възраст над 55 години. Изследователският екип, провел проучването, е ръководен от д-р Зумин Ши от Катарския университет в Доха.

„Наши предишни проучвания показват, че консумацията на люти чушки е полезна за поддържане на нормални телесно тегло и кръвно налягане. В настоящото изследване обаче откриваме неблагоприятни ефекти върху когнитивните умения на мозъка сред възрастното население.“, отбелязва д-р Ши.

Изследователският екип установява, че хората, които редовно ядат повече от 50 грама люти чушки на ден, са с два пъти по-висок риск от когнитивен спад, който увеличава значително вероятността от развитие на деменция, в сравнение с тези, които консумират по-малко от посоченото количество. Това включва както пресни, така и сушени люти чушки, но не се отнася за сладкия и черния пипер.

На какво се дължи повишения риск от когнитивен спад и деменция?

Изследователският екип отбелязва, че участниците, които обикновено консумират по-голямо количество люти чушки имат по-нисък индекс на телесна маса (ИТМ). Също така тези участници са физически по-активни от хората, които ядат по-малко от пикантния зеленчук, а приемът на мазнини е сходен между двете групи в проучването.

Учените предполагат, че хората, чието телесно тегло е в здравословни граници, имат по-висока чувствителност към капсаицин, отколкото тези с клинично наднормено тегло. Повишената чувствителност към активното вещество на лютите чушки, добавя екипът, може да обясни защо тези хора имат по-висок риск от когнитивен спад.

Друг фактор, който изглежда играе роля в количество люти чушки, консумирано от участниците в проучването, е нивото на образование. „Нашето проучване отчете значителна разлика при консумацията на пикантния зеленчук сред хората с различна образователна степен. Следователно е възможно натрупаните познания, умения и ценности да допринасят за връзката между консумацията на люти чушки и когнитивната функция.“, отбелязват изследователите.

Поради тези открития изследователите са на мнение, че следващите проучвания трябва да бъдат насочени към оценяване на връзката между образованието, консумацията на люти чушки и риска от когнитивен спад и деменция.

Източник:

medicalnewstoday.com, freepik.com

Още по темата:
  • Консумацията на люти чушки намалява риска от инфаркт Консумацията на люти чушки намалява риска от инфаркт
  • Ограничаването на захарта в ранна детска възраст е свързано с по-нисък риск от деменция Ограничаването на захарта в ранна детска възраст е свързано с по-нисък риск от деменция
  • Откриха защо хората с фронтотемпорална деменция не изпитват емпатия Откриха защо хората с фронтотемпорална деменция не изпитват емпатия
  • Деменция и проблеми със съня – каква е връзката между тях Деменция и проблеми със съня – каква е връзката между тях
5.0/5 3 оценки

Продукти от Framar.bg

КОМПЛЕКТ ХИАЛУРОНОВА КИСЕЛИНА СИ ДЖЕЛИ желирани стика 2 кутии * 31
45.50€ / 88.99лв.

КОМПЛЕКТ ХИАЛУРОНОВА КИСЕЛИНА СИ ДЖЕЛИ желирани стика 2 кутии * 31

Коментари към Учени откриха връзка между лютите чушки и повишения риск от деменция

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Учени откриха връзка между лютите чушки и повишения риск от деменция
    www.framar.bg 
    на 10 August 2026 в 07:13
    Коментирайте "Учени откриха връзка между лютите чушки и повишения риск от деменция"

Вижте още

  • Знаете ли, че...
  • Грижа за болен с деменция - съвети и препоръки
  • Ограничаването на захарта в ранна детска възраст е свързано с по-нисък риск от деменция
  • Лютите чушки според скалата на Сковил
  • Алтернативно лечение на болест на Паркинсон
  • Откриха защо хората с фронтотемпорална деменция не изпитват емпатия
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();
Най-новите публикации
Спасиха мъж с рядка в света дисекация на коремна аорта чрез безкръвна операция в УМБАЛ „Тракия“Спасиха мъж с рядка в света дисекация на коремна аорта чрез безкръвна операция в УМБАЛ „Тракия“

Спасиха мъж с рядка в света дисекация на коремна аорта чрез безкръвна операция в УМБАЛ „Тракия“

от 07 авг 2026г.Прочети повече
Създадоха първите вируси, проектирани от изкуствен интелектСъздадоха първите вируси, проектирани от изкуствен интелект

Създадоха първите вируси, проектирани от изкуствен интелект

от 07 авг 2026г.Прочети повече
Мозъчен имплант позволи на парализиран мъж отново да се храни самМозъчен имплант позволи на парализиран мъж отново да се храни сам

Мозъчен имплант позволи на парализиран мъж отново да се храни сам

от 07 авг 2026г.Прочети повече

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Спечели ли ви новата Coca - Cola Zero Zero?

преди 38 дни, 17 часа и 33 мин.

Може ли да се спортува преди кръвни изследвания?

преди 47 дни, 16 часа и 58 мин.
Всички

АНКЕТА

Скъпи ли са хранителните продукти в България?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

СУПРАВИТ МАГНЕЗИЙ ФОРТЕ + B комплекс ефервесцентни таблетки * 18

ТЕРАЗАЛ унгвент 50 мл

ХУПАВИР КОМПЛЕКТ саше * 20 + спрей 12 мл

ЛИОСМИН таблетки 1000 мг * 60

МАГНЕ ВИТАЛ МАГНЕЗИЙ БИСГЛИЦИНАТ / МАЛАТ саше * 20

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

ГАСТРОПРОТЕКТ таблетки за дъвчене * 24 АДИФАРМ

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 07 авг 2026г. в 17:59:34

ПОЛИНЕЙЛ ЛЕЧЕБЕН ЛАК ЗА НОКТИ 3.3 мл

Коментар на: Марияна от 07 авг 2026г. в 17:47:05

ГАСТРОПРОТЕКТ таблетки за дъвчене * 24 АДИФАРМ

Коментар на: Румяна от 07 авг 2026г. в 14:55:56

АРТРОН АКТИВ таблетки * 30 ФОРТЕКС

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 07 авг 2026г. в 13:18:32

ИМУНОБОР КИДС капсули * 30

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 07 авг 2026г. в 13:09:22
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Отказ от сделка
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2026 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival