Училището не е ключов фактор за нарастващия брой тийнейджъри с лошо психично здраве
Значителното увеличение, отчетено при психичните заболявания сред тийнейджърите по време на гимназиалния етап от училищното образование, най-вероятно е свързано с възрастта, а не с академичния натиск и взаимоотношенията с връстниците, сочи ново изследването. Проучването, ръководено от учени от Лондонския университетски колеж, включва над 40 000 младежи.
Публикувано в списанието „British Educational Research Journal“, изследването предоставя едно от най-подробните наблюдения на връзката между психичното здраве и съответния клас в училище и установява, че психичните заболявания са особено разпространени сред момичетата в гимназиална възраст.
Проучването
За целите на проучването учените използват Изследователска база данни за клинична практика (CPRD), която събира анонимни данни за пациенти от практиките на личните лекари в Обединеното кралство и включва контакти, направени с доставчици на първични и вторични здравни услуги.
CRPD е използвана за сравняване на три кохорти от ученици от 9, 10 и 11 клас.
Резултатите показват, че проблемите с психичното здраве са рядкост в начална степен на образованието, но след това рязко се увеличават в гимназиален етап. Констатациите разкриват също, че проблемите при момичетата са два пъти повече (около 10 случая на 1000 деца на месец), отколкото при момчетата (около 3 или 4 случая на 1000 деца на месец).
„Благосъстоянието на младите хора се е превърнало във важен въпрос на образователната политика, тъй като се смята, че проблемите с психичното здраве са се увеличили през последните години и че училището може да играе голяма роля.“, казва водещият автор проф. Джон Джерим.
Връзка между възрастта и риска от психически проблеми
Особено трудно предизвикателство е отделянето на ефектите от учебната година от тези на възрастта. Например, ако тийнейджърите са по-склонни да страдат от психично заболяване на определена възраст (например поради биологични фактори), това може да доведе до преувеличаване на ефекта, който конкретната учебна година (например 11 клас) има върху развитието на такива проблеми.
Настоящото проучване се опитва да направи първите стъпки към разрешаването на подобни проблеми. Това се прави чрез сравняване на родените през лятото деца в един клас с тези, родени през есента на същата година, но попадащи в предходен клас. Тези ученици са много сходни по отношение на възрастта, но се различават относно класа в училище във всеки даден момент от време.
„Нашето проучване предполага, че независимо дали сте най-малък или най-голям в клас, рискът от проблеми с психичното здраве нараства приблизително със същата скорост в зависимост от възрастта. Въпреки че се смята, че опитът в училище е ключов фактор, допринасящ за психични заболявания сред подрастващите, ние открихме, че по-съществена роля играе възрастта.“, коментира Джерим.
Момичетата страдат по-често от психични проблеми
Данните показват, че има голям ръст на психичните разстройства* – от около един или два случая на 1000 деца на месец в 7 клас до около шест или седем случая на 1000 деца на месец в 11 клас.
При момчетата има малко доказателства за значително увеличение на проблемите с психичното здраве до последните класове на средното образование – до четири случая на 1000 деца на месец до 11 клас. Сред момичетата обаче се наблюдава рязко нарастване, като процентът на случаите на влошено психично здраве при тях е над два пъти по-висок от този при момчетата.
„Има няколко възможни обяснения за тези данни. Например момичетата е възможно да страдат по-често от психични проблеми, свързани с биологични и хормонални фактори, отколкото момчетата. Също така е възможно момчетата да са по-малко склонни да търсят помощ при наличието на влошено психично здраве в сравнение с момичетата.“, коментира проф. Джерим.
“Като цяло нашите открития предизвикват дискусия върху възможността академичния натиск да окажа влияние върху психичното здраве на младежите. Изследването също така предполага, че са налични повече доказателства за ролята на образованието и връзката му с влошеното психично здраве през юношеството.“, допълва той.
*Jerrim John. The mental health of adolescents in England: How does it vary during their time at school? British Educational Research Journal. 4 Nov 2021.
School is not a key factor in rising levels of poor mental health in teenagers, says study: https://medicalxpress.com/news/2021-11-school-key-factor-poor-mental
- Емоционално заразяване – преживяването на чуждите емоции може да навреди на възрастните хора
- Транссексуалните и небинарните хора са с по-висок риск от психични заболявания
- Приложението Mental е първата мобилна платформа за психично здраве, предназначена за мъже
- Контактът с природата през детските години води до по-добро психично здраве в зряла възраст
Продукти свързани със СТАТИЯТА
КРЪВТА НА ЧУДОВИЩЕТО /GOOSEBUMPS/ КНИГА 3 - Р. Л. СТАЙН - ХЕРМЕС
САМО ЗА ВАКАНЦИЯТА - СЮ МУРКРОФТ - ХЕРМЕС
АРИСТОТЕЛ И ДАНТЕ ОТКРИВАТ ТАЙНИТЕ НА ВСЕЛЕНАТА - БЕНДЖАМИН АЛИРЕ САЕНЦ - ДЕЖА БУК
ЦВЕТЕН ЕЛИКСИР НА Д - Р БАХ ЗА ПОДРАСТВАЩИ 20 мл
ПРИЗРАЧНАТА МАСКА /GOOSEBUMPS/ КНИГА 4 - Р. Л. СТАЙН - ХЕРМЕС
СКЪПО, ТЪПО ДНЕВНИЧЕ НЕ СЪМ ВИНОВНА, ЧЕ ЗНАМ ВСИЧКО - книга 8 - ДЖИМ БЕНТЪН - ХЕРМЕС
СТАТИЯТА е свързана към
- Грижа за детето
- Опасни моди сред тийнейджърите, за които родителите трябва да знаят
- Юношите в Европа се сблъскват с по-висок натиск в училище и по-ниска подкрепа вкъщи
- 7 признака за криза на идентичността
- Как да се справим с гнева на тийнейджърите
- 5 предупредителни знака, че тийнейджърът вероятно употребява наркотици
- Как да се справим с грубото поведение на тийнейджърите
- Как да помогнем на дете в депресия
- Как да мотивираме тийнейджърите да учат
- Съвети за родители на тийнейджъри с проблемно поведение
- Как да възпитаме самоуверено и силно момиче
Коментари към Училището не е ключов фактор за нарастващия брой тийнейджъри с лошо психично здраве