Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Здравна медия Интервюта Лекарите говорят Доц. Ан Мърфи: Социалната изолация и самотата влошават психичното здраве на тийнейджърите по време на пандемия

Доц. Ан Мърфи: Социалната изолация и самотата влошават психичното здраве на тийнейджърите по време на пандемия

от 27 окт 2020г., обновено на 14 фев 2023г.
Редактор: Даниела Пройчева
Доц. Ан Мърфи: Социалната изолация и самотата влошават психичното здраве на тийнейджърите по време на пандемия - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

Изминаха 7 месеца, откакто училищата затвориха за първи път врати в резултат на пандемията. Тогава възникна въпросът как се справят тийнейджърите с промяната и как всъщност се чувстват.

Ан Мърфи е доцент в Департамента по обучения, свързани с психиатричните грижи и консултации към училище „Rutgers“, а Пи Джей Венгер - старши експерт по обученията, който предлага психологическа консултация на учениците. Мърфи и Венгер разглеждат ефекта от пандемията върху психичното здраве на подрастващите, както и начините, по които възрастните могат да им помогнат да приемат промените.

Как се отрази пандемията на психичното здраве на тийнейджърите?

Мърфи: Младежите разчитат изключително много на връзките си с техните връстници. Те всъщност играят голяма роля за тяхното развитие. Социалните взаимоотношения претърпяха промени в резултат на липсата на комуникация очи в очи и дългия престой у дома. Всички знаем, че социалната изолация и самотата влошават психичното здраве на човека и задълбочават депресията и тревожността му. Проучвания върху младите хора от началото на карантината разкриха, че 1/3 от тях се чувстват много самотни.

Все още във въздуха витае несигурност около това кога животът ще се нормализира и как би изглеждал той всъщност. Несигурността води до още по-голяма тревожност сред тийнейджърите. Още по-сериозни са последиците за децата, чиито семейства са били преки жертви на коронавирусната пандемия – заразен или починал близък, безработен родител или финансови затруднения. За подрастващите, които живеят в среда на насилие или родителите са нехайни, домашният престой е равносилен на сериозно изпитание. Според статистиката случаите на насилие през този период са много повече. Проблемът дойде с това, че със затварянето на училищата учителите загубиха връзка с децата и тревогите им, а 20% от сигналите за детско малтретиране са подавани именно от тях. Накратко, със затварянето на училищата децата станаха още по-уязвими, тъй като няма кой да подаде сигнал вместо тях.

Наблюдаваме също, че по време на пандемията тийнейджърите по-често прибягват до злоупотреба с алкохол или наркотици.

Венгер: Младите хора се чувстват сякаш са загубили безвъзвратно неща, които доскоро са допринасяли за тяхната устойчивост, като училище, клубове, спортни дейности, приятели, роднини и познати. А тъй като те се намират в особен период от развитието си, имат нужда от помощ в регулацията на емоциите. Рутината, графиците, ясните очаквания спрямо тях и известната яснота за това, което предстои, биха им помогнали да се чувстват по-спокойни.

Изключително важно е навреме да се открият децата, които са в най-голям риск. Влошеното психично здраве може да се разпознае по няколко основни признака: повишена възбуда, резки промени в настроението, тревожност, притеснение, депресия, липса на мотивация, апатия, свързана с училище и нарушения на съня и храненето.

Готови ли са всички ученици за традиционна форма на обучение и дали дистанционната му форма е благоприятна за всеки?

Мърфи: За учениците, които преди са изпитвали тревожност или са били жертви на тормоз, вероятно дистанционната форма на обучение е по-добрият вариант. Оказва се, че за част от тийнейджърите пандемията имаше положителен ефект както върху психичното им здраве, така и върху образованието им. В един момент обаче завръщането в класната стая ще се случи и тогава те ще изпитат огромни затруднения.

За останалите подрастващи, които не са страдали от тревожност, тя може да се отключи заради навика им да бъдат у дома и вярването, че това е единственото безопасно място. През последните няколко месеца обясняваме на нашите ученици, че не бива да излизат, защото е опасно. Сега е разбираемо да се страхуват да се събират с приятели и да отидат на училище. При по-малките деца притеснението е особено силно изразено.

Венгер: Ето няколко стратегии за оказване на помощ на деца, разтревожени от завръщането в училищна среда:

  • Бъдете честни и открити, когато обсъждате чувствата на детето си;
  • Успокойте го, че е нормално да отсъства от дома, ако се налага да се върне на училище;
  • Често го наглеждайте и се вслушвайте в тревогите му;
  • Помогнете му да се фокусира върху онова, което може да контролира по отношение на вируса, като например редовно миене на ръце, носене на предпазна маска и спазване на социална дистанция;
  • Уверете се, че спи и се храни добре и че е физически активно;
  • Измислете креативни начини за комуникация. Позволете на детето си да разговаря с приятели по телефона, във видеочат или някъде на открито;
  • Научете го на някои дихателни упражнения и ги практикувайте заедно ежедневно;
  • Оставяйте положителни и окуражителни послания, когато се сетите.

Какви стъпки да предприемат родители и учители, за да помогнат на учениците, които не могат да се справят със ситуацията?

Мърфи: Приемете чувствата на детето. Учителите ни споделиха, че когато учениците им започнат да говорят за трудностите, които изпитват, те опитват да насочат вниманието им към други, по-приятни и положителни теми. Това обаче означава, че не разбираме и не можем да приемем чувствата им. В техните очи ние просто не ги разбираме. Важно е да признаем пред тях, че ситуацията наистина е сложна и да говорим за предизвикателствата, пред които сме изправени. Важно е да споделим как приемаме промените и загубите.

Ако родителите или учителите забележат, че ученикът е твърде разстроен и това се отразява на представянето му в училище, на съня и начина му на хранене, както и на общуването му със семейството и приятелите, вероятно е време да потърсят професионална помощ.

Венгер: Доколкото е възможно, възрастните трябва да създадат и спазват дневен график, за да помогнат на тийнейджъра да се справи с трудностите.

Училищните управи и самите учители трябва да начертаят стъпки, с които да помогнат на учениците с влошено психично здраве. В някои училища бяха въведени психологически прегледи. Добре би било да се провеждат и обучения по превенция срещу самоубийствата, както и програми, които да научат подрастващите как да се справят със стреса. Ако всички заедно, родители и учители, научим децата да изграждат положителни взаимоотношения помежду си, ще им помогнем да преборят по-лесно самотата.

Източник:

newswise.com/ Rutgers University-New Brunswick
Снимка: freepik.com

Още по темата:
  • Експертът по поведенческо здраве Франк Гинаси: Изключително важно е да запазим определено ниво на социални контакти по време на пандемия Експертът по поведенческо здраве Франк Гинаси: Изключително важно е да запазим определено ниво на социални контакти по време на пандемия
  • Стоян Дюлгеров: Няма такова нещо като "лошо" или "проблемно" дете Стоян Дюлгеров: Няма такова нещо като "лошо" или "проблемно" дете
0.0/5 0 оценки

Продукти свързани с ИНТЕРВЮТО

 2020 - НЕДЯЛКО СЛАВОВ - ХЕРМЕС
14.95лв. / 7.64 €

2020 - НЕДЯЛКО СЛАВОВ - ХЕРМЕС

РОМАНТИЦИТЕ - ЛЕА КОНЪН - ХЕРМЕС
15.95лв. / 8.16 €

РОМАНТИЦИТЕ - ЛЕА КОНЪН - ХЕРМЕС

СБОГОМ, ДНЕВНИКО 2: ПЛАНИНСКИ ПАТАКЛАМИ - НЕНКО ГЕНОВ - ХЕРМЕС
11.95лв. / 6.11 €

СБОГОМ, ДНЕВНИКО 2: ПЛАНИНСКИ ПАТАКЛАМИ - НЕНКО ГЕНОВ - ХЕРМЕС

АКО ТОЙ БЕШЕ С МЕН - ЛОРА НОЛИН - СИЕЛА
20.00лв. / 10.23 €

АКО ТОЙ БЕШЕ С МЕН - ЛОРА НОЛИН - СИЕЛА

СКЪПО ТЪПО ДНЕВНИЧЕ ДА СЕ ПРЕСТОРИМ, ЧЕ ТОВА НЕ СЕ Е СЛУЧВАЛО - книга 1 - ДЖИМ БЕНТЪН - ХЕРМЕС
9.95лв. / 5.09 €

СКЪПО ТЪПО ДНЕВНИЧЕ ДА СЕ ПРЕСТОРИМ, ЧЕ ТОВА НЕ СЕ Е СЛУЧВАЛО - книга 1 - ДЖИМ БЕНТЪН - ХЕРМЕС

ДНЕВНИК ЗА ПЪТЕШЕСТВИЯ (GORJUSS) - ХЕРМЕС
20.00лв. / 10.23 €

ДНЕВНИК ЗА ПЪТЕШЕСТВИЯ (GORJUSS) - ХЕРМЕС

Коментари към Доц. Ан Мърфи: Социалната изолация и самотата влошават психичното здраве на тийнейджърите по време на пандемия

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Доц. Ан Мърфи: Социалната изолация и самотата влошават психичното здраве на тийнейджърите по време на пандемия
    www.framar.bg 
    на 16 October 2025 в 13:26
    Коментирайте "Доц. Ан Мърфи: Социалната изолация и самотата влошават психичното здраве на тийнейджърите по време на пандемия"

ИНТЕРВЮТО е свързано към

  • Лекарите говорят
  • Кофеинови паучове – как новата TikTok мода застрашава тийнейджърите
  • Майка на дете териан: „Дъщеря ми се идентифицира като животно, но е щастлива“
  • Как да предпазите децата си от марихуаната
  • Как да се справим с гнева на тийнейджърите
  • Тренировъчна програма за тийнейджъри в домашни условия
  • Социално и емоционално развитие на 13-годишните тийнейджъри
  • Съвети за родителите на тийнейджъри, страдащи от депресия
  • 7 признака за криза на идентичността
  • Непобедимите пандемии - рисковите фактори за 21 век
  • Житейските уроци по време на пандемия
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();
Най-новите публикации
Ранното разпознаване на суицидни мисли при децата намалява риска от самоубийствоРанното разпознаване на суицидни мисли при децата намалява риска от самоубийство

Ранното разпознаване на суицидни мисли при децата намалява риска от самоубийство

от 16 окт 2025г.Прочети повече
Майчиният глас стимулира развитието на езиковите центрове в мозъка при недоносени бебетаМайчиният глас стимулира развитието на езиковите центрове в мозъка при недоносени бебета

Майчиният глас стимулира развитието на езиковите центрове в мозъка при недоносени бебета

от 16 окт 2025г.Прочети повече
Надежда Рангелова: Държавата показа, че децата са й приоритет само на думиНадежда Рангелова: Държавата показа, че децата са й приоритет само на думи

Надежда Рангелова: Държавата показа, че децата са й приоритет само на думи

от 15 окт 2025г.Прочети повече

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Истини и митове за лъчелечението - говорят специалистите на КОЦ – Пловдив

преди 1 дни, 4 часа и 55 мин.

УМБАЛ „Свети Георги“ с безплатни ваксини срещу COVID-19 и ДТК за бременни през есенно-зимен сезон 25/26

преди 7 дни, 6 мин.
Всички

АНКЕТА

Как се променя нагласата ви спрямо безопасността на ваксините?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ИКАРОВ СКВАЛЕН С АРГАН И ЖОЖОБА 55 мл

ВЕГАВЕРО L-ЦИТРУЛИН + L-АРГИНИН + ЧЕРВЕНО ЦВЕКЛО капсули * 150

ИКАРОВ БАЛСАМ ЗА РЪЦЕ ПОРТОКАЛ 50 мл

СУОНСЪН ГЛЮКОЗАМИН, ХОНДРОИТИН И МСМ + ХУАЛУРОНОВА КИСЕЛИНА И КОЛАГЕН капсули * 90

СУОНСЪН ОКТАКОЗАНОЛ МАКСИМАЛНА СИЛА капсули * 30

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

АЦЕТОКАУСТИН разтвор 0.5 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 окт 2025г. в 11:25:05

САЛБУТАМОЛ WZF таблетки 2 мг * 30

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 окт 2025г. в 11:15:26

МИЛГАММА N капсули * 20 WORWAG PHARMA

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 окт 2025г. в 11:14:15

Симеон Асенов, VALENTIS: Между швейцарската прецизност и етичната фармация в България

Коментар на: Т. от 16 окт 2025г. в 11:13:52

ДЕТРАЛЕКС таблетки 500 мг * 30

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 окт 2025г. в 11:13:20
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival