Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Здравна медия Здравни новини Дългото време пред екран в детството води до намаляване на умствените способности

Дългото време пред екран в детството води до намаляване на умствените способности

от 01 фев 2023г., обновено на 07 март 2023г.
Редактор: Гергана Караилиева
Дългото време пред екран в детството води до намаляване на умствените способности - изображение
  • Инфо
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Коментари
Свързаност

Прекомерното боравене с електронни устройства в ранното детство води до намалени когнитивни способности на по-късен етап от живота, установяват в проучване учени от Националния университет на Сингапур и Института по клинична медицина. Екипът предполага, че причината се крие в отрицателното въздействие върху развитието на префронталната мозъчна кора, която има голямо значение за поведенческия контрол, познавателните способности.

Проучването

В проучването, което се провежда близо 10 години, участват 506 деца.

Когато са на една година родителите подават информация всяка седмица за средното време, в което децата им са пред екрана както през делничните, така и през почивните дни.

След това учените ги разпределят в четири групи според това колко време на ден са пред екран- по-малко от един час, от един до два часа, от два до четири и повече от четири часа.

Шест месеца по-късно, когато децата са на 18 месеца, изследователите измерват мозъчната им активност с помощта на електроенцефалография (ЕЕГ), за да проследят промените в мозъчната активност.

Всяко от децата в проучването участва в различни тестове за установяване на когнитивните способности. С тях измерват обхвата на вниманието и изпълнителните функции или уменията за саморегулация.

Първо екипът изследва връзката между времето пред екрана и мозъчната активност. Данните от ЕЕГ показват, че бебетата, които са били изложени по-дълго пред екрана, са имали по-високи нискочестотни вълни, състояние, което се свързва с липсата на когнитивна бдителност.

Следващата стъпка в изследването на учените е насочена към опита им да установят дали времето пред екрана и промените в мозъчната активност, които наблюдават в следствие на това, имат неблагоприятни последици в по-късна детска възраст. За тази цел екипът анализира всички данни за едни и същи деца, когато са на възраст 1 година, година и половина и девет години.

Изводът е, че колкото повече се увеличава продължителността на времето пред екрана, толкова по-голяма е промяната в мозъчната активност, а когнитивните дефицити са повече.

Резултати и изводи от проучването

Изследването на сингапурските учени показва, че прекомерното време, прекарано пред екрана, може да попречи на развитието на изпълнителната функция.

„Проучването ни предоставя убедителни доказателства, че времето, което децата ни прекарват пред екрана трябва да бъде наблюдавано внимателно особено при ранното развитие на мозъка“, категорична е д-р Ивлин Лоу Чунг, Която е ръководител на проекта.

електронни устройства - деца

Мозъкът на детето расте бързо от деня на раждането до ранна детска възраст. В същото време префронталната мозъчна кора, която участва в планирането на движенията, определя социалното и емоционално поведение и в голяма степен индивидуалността, продължава развитието си дълго и не приключва до началото на зрелостта или между 20-та и 25-та година.

Както поясняват учените изпълнителните функции включват способността да се задържа вниманието, да се обработва информация, да се регулират емоционалните състояния, а комбинацията от всички тях има съществено значение за ученето. По-бавният растеж в префронталния кортекс има своите предимства. Сред тях е, че проникването и оформянето на уменията може да се случи в периода от училището до университета. Но не трябва да се забравя, че тази област в мозъка е силно уязвима от влиянието на околната среда.

>>>Мобилните телефони вредят на детското здраве и съня

Когато бебето гледа екран, то бива буквално бомбардирано от поток бързи движения, от светлини, които мигат непрекъснато, от промени, които изискват достатъчно умствени запаси, за да бъдат обработени и осмислени. Мозъкът се претоварва и не е в състояние да остави достатъчно ресурси за себе си, с които да има възможността да развие когнитивни умения.

Проф. Майкъл Мийни, който е директор на Програмата за транслационни невронауки в SICS споделя по повод изследването и резултатите от него: „В страна като Сингапур, където родителите работят твърде много, а децата са често пред екрана на различни устройства, без значение дали за да учат или да играят, е от огромно значение да се разбере какво е въздействието, което оказва времето пред екрана върху развиващите се детски мозъци, защото става дума за бъдещето и за човешкия капитал.“

>>>Давайки на детето си смартфон, вие „все едно му давате наркотик“

Изследователският екип изразява загриженост, че семействата, които позволяват на много малките си деца да седят часове наред пред екрана, най-вероятно правят това заради проблеми. Например, защото имат остра нужда от пари и се притесняват за осигуряването на храна, или просто са в период на емоционална нестабилност и настроенията им често се сменят.

Нужни са допълнителни изследвания, които ще помогнат на учените да разберат какви точно са причините за продължителното прекарване на малките деца пред екрана и да разграничат пряката връзка между използването на електронни устройства от бебета и семейните фактори, които предразполагат към нещо, което води до увреждания.

Статията е публикувана на 30 януари 2021 г. в JAMA Paediatrics.

За екипа

Проучването е осъществено основно от изследователите от Националния университет на Сингапур и Сингапурския институт по клинична медицина. Към тях се присъединяват и колегите им от Националния институт по образование, Женска и детска болница, Макгилския университет и Харвардското медицинско училище.

Д-р Ивлин Лоу Чунг е специалист по педиатрия и развитието и поведението на детето. Асистент е в Катедрата по педиатрия на Националния университет на Сингапур и консултант в Националния педиатричен университет и Националната университетска болница.

електронни устройства - деца

Изследователските й интереси са насочени към разстройствата с дефицит на вниманието и хиперактивност от предучилищна до зряла възраст и влиянието на семейството, на социалния и икономически статус и родителската психопатология върху развитието на децата. Работи активно и по въпросите за късните ефекти върху хроничните заболявания и неврологичното развитие при недоносените деца.

Източник:

https://medicine.nus.edu.sg/

0.0/5 0 оценки

Коментари към Дългото време пред екран в детството води до намаляване на умствените способности

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Дългото време пред екран в детството води до намаляване на умствените способности
    www.framar.bg 
    на 17 May 2025 в 04:12
    Коментирайте "Дългото време пред екран в детството води до намаляване на умствените способности"

НОВИНАТА е свързана към

  • Виртуален аутизъм – дефиниция и симптоми
  • Английски град опита да забрани смартфоните за деца под 14 години – какво се случи
  • Мобилните телефони вредят на детското здраве и съня
  • Как дигиталните устройства повлияват здравето на очите и как да ги предпазим
  • Екранното време може да забави развитието на деца между 2 и 4 години
  • Дигиталните устройства могат да нарушат развитието на речта при децата
  • Екранното време забавя развитието на фините моторни умения при децата
  • Деца под една година, гледали по-дълго телевизия, проявяват нетипично сензорно поведение в следващите години
  • Екраните вредят на детския мозък, как да преодолеем негативния ефект
  • Можем ли да преодолеем вредното влияние от екраните
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Нисък хемоглобин по време на бременност

преди 1292 дни, 18 часа и 58 мин.

Занимания по време на криза :)

преди 1591 дни, 9 часа и 40 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Услуги в България на speedybook.pro

преди 16 часа и 17 мин.

Какво представлява прозяването

преди 5 дни, 7 часа и 17 мин.

Кои са летните фестивали, които ще посетите?

преди 5 дни, 7 часа и 28 мин.

Шалгам - сок от виолетов морков за детоксикация

преди 5 дни, 7 часа и 35 мин.
Всички

АНКЕТА

Прозрачна ли е благотворителността в България?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ПОУМОН ХИСТАМИН 30 СН

РУУФ РАТ КАПАН ЗА МИШКИ И ПЛЪХОВЕ С ЛЕПИЛО 18 / 13 см CATCHMASTER

НИВЕА СЪН PROTECT & MOISTURE ХИДРАТИРАЩ СЛЪНЦЕЗАЩИТЕН СПРЕЙ ПОМПА SPF50+ 270 мл

СОЛИНГЕН МАГНУМ КЛЕЩИ ЗА НОКТИ 003

ОРТОТЕХ ОРТО СОФТ РАЗДЕЛИТЕЛИ ЗА ПРЪСТИ ХАЛУКС ПРОТЕКТ

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

V08BA рентгеноконтрастни средства, съдържащи бариев сулфат

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 16:39:11

МАГНЕЗИЕВ БИСГЛИЦИНАТ капсули 200 мг * 120 НАТУРАЛ ФАКТОРС

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 16:27:52

V08BA рентгеноконтрастни средства, съдържащи бариев сулфат

Коментар на: Десислава Петрова от 16 май 2025г. в 16:20:59

МАГНЕЗИЕВ БИСГЛИЦИНАТ капсули 200 мг * 120 НАТУРАЛ ФАКТОРС

Коментар на: Петя Петкова от 16 май 2025г. в 15:53:33

НИЛАЦИД ГАСТРОГЕЛ саше * 20

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 15:24:57
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival