Екипът на Фондация „Ида“ проведе изследване как пандемията от COVID-19 се отразява на психичното здраве на децата
COVID-19 преобърна дневния ред на обществото и го промени. Почти година след началото на пандемията тя продължава да бъде заплаха, а последиците от нея да застрашават физическото и психическо здраве на хората.
И ако темата за физическото здраве е в центъра на множество дискусии, разговори и коментари, то за психическото здраве и влиянието върху него на COVID-19 се говори много по-малко. В същото време специалистите говорят за ръст на психичните проблеми. Последните проучвания в Обединеното кралство показват, че психическите заболявания сред децата и младежите се увеличават.
Екипът на Фондация „Ида“ осъществява собствено независимо проучване за това как пандемията рефлектира върху психиката на деца и младежи. Както признава социологът д-р Венелин Стойчев, независимо че въпросникът не е никак малък, той е попълнен само през първия ден от 1000 души. За времето на проучването от 10 до 20 януари 2021 г. общо 2400 души отговарят на множество въпроси. Те са родители на близо 4000 деца. Очевидно е, че темата вълнува хората и е важна за тях, коментира социологът по време на онлайн представянето на резултатите от проучването, в което се включиха детският психолог Анета Калчева и Кристина Домозетова, майка на две деца.
Пандемия и психично здраве
Проучването показва, че 33% се притесняват за здравето на свой възрастен близък, а половината от участвалите в анкетата за здравето на децата си.
Хората се тревожат в по-голяма степен за психичното си здраве – 45% се притесняват за него, а по-малко (30%) за физическото.
40% от мъжете оценяват психичното си здраве с отличен, такава оценка му дават 36% от жените. Оценка слаб му поставят 13% от жените и 19% от мъжете.
Многодетните семейства се справят по-лесно с проблемите, за разлика от самотните родители.
Как се отразява пандемията на семейството
10,38% признават, че COVID-19 е въздействал много негативно, като по-скоро негативно определят влиянието на пандемията 55,60%. На другия полюс са онези, за които влиянието е по-скоро позитивно (11,5%) и много позитивно (2,26).
25% декларират, че сега работят много повече, но само 2% печелят повече. 21% спестяват по-малко, 15% печелят и харчат също по-малко.
Дистанционното обучение
Едно от големите предизвикателства не само за децата и техните родители, но и за образователната система е дистанционното обучение. Както подчертава детският психолог Анета Калчева затрудненията идват от смесването на ролите. Трудно е за детето да приеме, че е на училище и на урок, когато е вкъщи по пижама. Най-сериозната загуба за децата обаче е изчезналата социална функция на училището. Освен образователна, училището има и множество други функции, коментира Анета Калчева. То е мястото, където детето се научава как да общува, как да решава конфликти и да взема решения. По време на дистанционното обучение то е напълно лишено от тази среда.
24% оценяват с двойка дистанционно обучение за децата под 7 години, същата оценка дават за 7 – 11-годишните 9%, за 12-15-годишните 11% и за 16-18-годишните – 10%.
Според психолога е работа на родителите да обяснят на децата, че става дума за различна среда, в която отново има ред и правила и тя може бъде контролирана и предвидима. Анета Калчева е категорична, че майките и бащите са направили възможно най-доброто и всичко по силите си, но помощта, която получават е твърде ограничена и е време да бъде изяснено какви са нужните ресурси затова. Голям процент от участниците в проучването признават, че по време на дистанционното обучение са учили много повече с децата си.
Психичните проблемите
За последните два – три месеца 14% от родителите признават, че децата им са станали много по-раздразнителни, 12% откриват повече припряност в действията им, умора и разсеяност, а 5% - повече тревожност. Не е за подценяване и процентът на децата, които имат проблеми с ученето (10%) и общуването (15%)
Това е резултат от промените – загубата на обичайната среда, на предвидимите действия, смяната на ролите. За преодоляването е нужна подкрепа от страна на родителите, които могат да вдъхнат сигурност.
Въпреки необичайната ситуация 44% от децата продължават да четат всеки ден, а 67% гледат телевизия, а 63% играят с играчки. 42% излизат от дома си навън.
Тревога буди процентът на момчетата и момичетата, които не са се виждали нито веднъж с други деца – 23% от групата между 12 и 15 години и 15% при 16 и 18-годишните. 18% от тийнейджърите не са излезли нито веднъж на разходка.
Очевидно ситуацията оказва поражения. Целта на подобни проучвания е да насочи вниманието към проблемите и да подпомогне както решаването им сега, така и готовността за критични ситуации в бъдеще. Според специалистите най-малко пет години ще бъдат необходими, за да се възстановят здравната, образователната и социалната система след края на пандемията. Това ще активира допълнително напрежение и проблеми.
За или против ваксините
Не на последно място екипът на „Ида“ поставя въпроса за ваксинацията. 20,64% са категорични, че ще си поставят ваксина срещу COVID-19. 28% отговарят с категорично „не“. Колкото по-високо е образованието, толкова повече отговорите са положителни.
Интересна подробност е, че „не“ казват повече жени (21%) отколкото мъже (11%). За ваксинацията са 45% от мъжете и едва 19% от жените. Според Кристина Домозетова влияние върху подобни резултати оказва ширещата се дезинформация и множеството разнопосочни сигнали в обществото от първия ден на избухването на пандемията до момента.
Извън множеството проблеми и нанесени до момента поражения кризата COVID-19 е провокирала и положителен ефект. Например, много повече родители са започнали да помагат на децата си за подготовката в училище, увеличили са се майките и бащите, които играят с децата си. Увеличил се е броят на малчуганите – 29% които са готови да помогнат и на тези, които са станали по-чувствителни.
Както подчертават от Фондация „Ида“, проучването им не е представително, но е ясна и точна моментна снимка на състоянието на децата. Екипът се надява, че то ще помогне в бъдеще да се взимат по-добри решения.
Проблеми с психичното здраве сред децата и младежите са установени във всички страни.
Онлайн проучване на изследователи от Университета в канадския град Шербрук, проведено сред 16 500 младежи от 12 до 25 години, показва, че всеки втори има симптоми на тревожно разстройство или депресия. По-голямата част от учениците са изгубили мотивацията си за учене и са намалили сериозно успеха си, а над 50% от анкетираните нямат никакво желание да се разхождат навън. В сравнение с януари 2020-а сега три пъти повече гимназисти определят психичното си здраве като лошо.
Детският психолог и говорител на Коалицията на психолозите от квебекската обществена мрежа Кони Скучимари обяснява, че в резултатите няма нищо изненадващо. В продължение на няколко месеца тя наблюдава лошото състояние на множество млади хора - увеличени хоспитализации, нарушения на съня, хранителни разстройства, опити за самоубийства.
"Настоящата пандемия ще има дългосрочни психологически последици, а проблемите едва ли ще бъдат решени с няколко посещения при психолога", казва тя и съветва родителите да разговарят с децата си и да ги наблюдават внимателно, за да реагират и при най-малкото съмнение.
idahospice.org, quebecscience.qc.ca
- Защо не искам да попълня декларация за съгласие за провеждане на антигенен тест в училище
- 1086 нови случая на COVID-19 след направени 10 926 теста на 19 февруари 2021 г.
- 3694 са регистрираните нови случаи на COVID-19 на 2 април 2021 г.
- 1800 нови случая на COVID-19 и 471 оздравели на 24 февруари 2021-а
Продукти свързани с НОВИНАТА
ДИХАТЕЛНИ УПРАЖНЕНИЯ ПРИ COVID-19 - Д-Р АННА ШУМЕЙКО, НАТАЛИЯ БОРИСОВА - СИЕЛА
СТЕРИЛИЗАТОР ЗА ВЪЗДУХ CLEAN AIR 4 / 55 W
Безплатна доставка за България!СТЕРИЛИЗАТОР ЗА ВЪЗДУХ CLEAN AIR 1 / 55 W
Безплатна доставка за България!КОМБИНИРАН БЪРЗ АНТИГЕНЕН ТЕСТ ЗА КОРОНАВИРУС / COVID-19, ГРИП ТИП A И ГРИП ТИП B (КОЛОИДНО ЗЛАТО) * 1 ADVENT LIFE
НОВИНАТА е свързана към
- Емоционално заразяване – преживяването на чуждите емоции може да навреди на възрастните хора
- Коронавирус COVID-19
- Училището не е ключов фактор за нарастващия брой тийнейджъри с лошо психично здраве
- COVID-19, идентифициран вирус COVID-19, идентифициран вирус
- 28 вдъхновяващи цитата за психичното здраве, стигмата и борбата с нея
- Център за психично здраве "Проф. д-р Темков" ЕООД, гр. Бургас
- Защо не искам да попълня декларация за съгласие за провеждане на антигенен тест в училище
- Антитялото AZD3152 се бори успешно с всички известни до момента варианти на SARS-CoV-2
- Транссексуалните и небинарните хора са с по-висок риск от психични заболявания
- Как бихте определили психичното си здраве
Коментари към Екипът на Фондация „Ида“ проведе изследване как пандемията от COVID-19 се отразява на психичното здраве на децата