Новата учебна година в условията на COVID-19: дистанционно обучение в краен случай
Създадените от просветното министерство Насоки за обучение в условията на извънредна епидемична обстановка имат една основна цел и тя е осигуряването на максимално продължително присъствено обучение. Това заяви министърът на образованието проф. Николай Денков по време на изслушването му в Народното събрание. Темата е свързана с подготовката на образователните институции за началото на учебната 2021 – 2022 г. в условията на пандемията от COVID-19. МОН подготви и специални насоки, които публикува на сайта на министерството на 26 август, 2021 г.
Новата учебна година в условията на COVID-19
Присъствено или дистанционно
Министерството на образованието и науката е разработило четири варианта за работата на училищата, детските градини и центровете за подкрепа на личностно развитие през новата учебна година. Те са изцяло съобразени с изготвените сценарии от страна на здравното министерство за развитието на пандемията.
Изготвените от просветното ведомство Насоки за обучение в условията на извънредна епидемична обстановка се съгласуват институционално в момента, на 24 август 2021 г. предстои да бъдат представени и обсъдени на Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество в системата на средното образование, след което ще бъдат публикувани, за да може обществото да се запознае с тях, заяви от парламентарната трибуна министър Денков.
> Вижте окончателните насоки на МОН
В насоките са посочени четирите варианта и начините, по които системата ще действа.
Единствено когато страната ни навлезе в тъмночервената зона, а това означава, че 14-дневната заболеваемост надхвърля 500 заразени на 100 000 души, учебните заведения ще бъдат затворени и ще се премине към дистанционно обучение. Детските градини ще продължават да работят, но при условие, че всички от персонала са ваксинирани или са прекарали заболяването. В този период ще бъдат приемани само деца, чиито родители са ваксинирани.
В зелената, жълтата и червената зона ще се провеждат нормални учебни занятия, като се спазват всички противоепидемични мерки. Проф. Денков подчерта, че на местно ниво всяко учебно заведение има правомощията да вземе решение дали един, или няколко класа да преминат на дистанционно обучение.
„Към дистанционно обучение ще се преминава само в краен случай и особено когато става дума за учениците от 1-ви до 4-ти и от 5-ти до 7-ми клас. Същото правило важи и за децата със специални образователни потребности“, заяви образователният министър (на снимката)
Независимо че дистанционното обучение ще е крайният вариант, министерството е осигурило още 40 000 електронни устройства. Така на практика няма ученик, който да не разполага с необходимото, ако се наложи да се премине към обучение онлайн.
В отговор на въпрос министърът на образованието каза, че направеният анализ на проблемите в образованието в резултат от пандемията очертава ясно няколко съществени проблема. На първо място, дистанционното обучение и затварянето на училищата е довело до сериозни дефицити. Не по-малко опасности крие и фактът, че учениците от рисковите групи са понижили резултатите си, а почти 25% са изправени пред риск от отпадане.
Министърът увери, че са предприели нужните действия за обучението и квалификацията на директори и учители. За това има средства от министерството и неговите програми, но и в делегираните бюджети. Обучението на педагогическия персонал е важен елемент, защото кризата COVID-19 показа ясно липсата на готовност за обучение онлайн. Въпреки неподготвеността, българските учители успяха да се справят с тежката ситуация.
Проф. Денков призна, че в момента нямат отговор на въпроса как ще бъдат компенсирани родители, които ще се наложи да останат при децата си, ако се премине на дистанционно обучение. „Това е свързано с пари, които в момента нямаме“, каза той.
Не беше подмината и темата за ваксинирането на педагозите. Както каза министър Николай Денков, ваксинацията срещу COVID-19 е доброволен акт и никой няма да задължава учителите. От ведомството разчитат на разговорите, информационната кампания и убеждаването на хората в смисъла да си ваксиниран. През летния период са проведени повече от 40 срещи с над 85% от директорите на училища в страната, по време на които медици разясняват ползата от ваксинацията. Колко е броят на ваксинираните учители в страната ще стане ясно на 5 септември. Към средата на юли те са 30%, а това е твърде нисък процент, призна министърът.
Дискусията в пленарна зала
Народните представители повдигаха множество въпроси, които очертаха ясно големите проблеми и предизвикателства пред образователната ни система. Основните сред тях са за качеството на образованието ни и неговото бъдеще, за предотвратяване отпадането на децата от училище, за неравенството, за подготовката на преподавателите и тяхната мотивация, за участието на родителите в образователния процес.
Както става ясно от анализа, изготвен от МОН, не пандемията, а дългосрочните структурни проблеми в образованието са по-тежки. Решаването им обаче е въпрос на дългосрочна визия.
Сега основните действия на просветното ведомство са насочени към бърза и адекватна реакция на променящата се скоростно ситуацията в страната. Налага се да се балансира между желанието на голяма част от родителите децата им да бъдат в клас и между това на други, които се притесняват от заразата и предпочитат те да са у дома. Между учителите, които са имунизирани, и тези, които не желаят да си поставят ваксина. И в общество, разделено до крайност. Между присъствено и дистанционно обучение, здравето на учениците, тяхната реална подготовка и качество на знанията, които получават. На фона на увеличаващите случаи на заразени ще трябва да бъде намерена работещата формула, която обединява, а не разделя, и в основата на която стоят здравето и образованието на децата.
> Магдалена Абаджиева: Да не спускаме черните знамена върху българското училище на 15 септември
Темата за подготовката на образователната ни система за старта на учебната 2021 - 2022 г. в условията на продължаваща извънредна епидемична обстановка заради COVID-19 беше продължена по-късно през деня по време на среща, организирана от депутатите от "Демократична България", в която освен министър Денков се включиха и представители на министерството.
Специалните насоки за провеждане на учебната година в условия на пандемия
МОН публикува специалните насоки за провеждане на учебната година в условията на пандемия.
Част от ключовите моменти
Въвежда се препоръка за качеството на защитните маски
Препоръчително е защитните маски за лице, които се използват от ученици, педагогически и непедагогически персонал да са поне от 3 слоя. Най-добрата комбинация на материал е: 1) вътрешен слой хидрофилен материал, напр. памук; 2) външен слой от хидрофобен материал, напр. полипропилен, полиестер, който може да ограничи външно проникване на замърсители в носа и устата; 3) среден хидрофобен слой от синтетичен невълнен материал като полипропилен или памучен слой, който да засилва филтрацията или да задържа капчици.
Изключение от изискването за носене на защитна маска за лице се допуска в следните случаи:
- В училищния двор при спазване на физическа дистанция от 1,5 м;
- За учениците от предучилищните групи и начален етап при регистрирана 14-дневна заболяемост в населеното място/областта до 100 на 100 000 население (зелен сценарий);
- За деца със специални образователни потребности, при които има установена невъзможност за придържане към носенето на защитна маска и становище от личен или от лекуващ лекар, удостоверяващо това;
- В часовете по физическо възпитание и спорт, когато се провеждат на открито.Задължително носене на защитна маска за лице, когато часовете по физическо възпитание и спорт се провеждат на закрито, избягване на интензивни физически упражнения, водещи до учестено дишане.
Тестване на персонала и учениците
При осигурени безплатни тестове, директорът организира тестове на персонала. Такива могат да бъдат проведени и за учениците (поне веднъж седмично), при 90% съгласие от страна на родителите.
- Възстановяват присъственото обучение от 5 до 12 клас с условието, че учениците имат зелен сертификат
- Висок е броят на родителите, които не желаят децата им да бъдат тествани за COVID-19
- Осигуряват безплатни щадящи тестове за COVID-19 за децата от 1 до 4 клас, за да се върнат в училище
- Дистанционно обучение за хиляди ученици: как липсата на координация подлуди родители и учители
Файлове за сваляне към НОВИНАТА
НОВИНАТА е свързана към
- Дистанционно обучение за учениците - на какво мнение сте за тази възможност
- И в България ще лекуват COVID-19 с комбинацията от две моноклонални антитела
- Офталмолози сигнализират - пазете детското зрение при дистанционно обучение
- И в България разрешиха бустерна доза на ваксина срещу COVID-19 за рисковите групи
- Супер зеленият сертификат е в сила от днешния 6 декември 2021 г. в Италия
- Епидемията от COVID-19 във Франция продължава да се влошава, увеличава се броят на хоспитализираните
- Гръцки медици стачкуват против задължителната ваксинация срещу COVID-19
- Идва ли Омикрон в България – все още само предположения и нито една потвърдена проба
- В ловешката болница „Проф. д-р Параскев Стоянов“ лекуват двумесечни близнаци от COVID-19
- 1 метър разстояние между хората при носене на предпазна маска срещу коронавирус е не по-малко безопасно от 3 метра
Коментари към Новата учебна година в условията на COVID-19: дистанционно обучение в краен случай