Дистанционното обучение в условията на COVID-19 – въпроси и решения
Последната заповед на министъра на образованието с дата 26 октомври 2020-а гласи, че дали едно училище ще премине към онлайн обучение зависи от решение на директора му, след като е било одобрено от педагогическия съвет и за него са информирани родителите, които са изразили мнението си. За да стане факт, то трябва да получи одобрение и от министъра на образованието.
Заповедта
Предложението за обучение от разстояние може да бъде направено в областите от оранжевата (между 60 и 119 души на 100 000) и червената зона (над 120 души на 100 000), в които епидемичната обстановка е усложнена. Освен директорите, предложение могат да правят и от областните щабове.
В заповедта е уточнено и това, че за да бъде взето решението, не е нужно задължително да има препоръка за подобни действия от РЗИ.
Важен акцент в настоящия документ е, подчертаното условие, че за малчуганите от 1 до 4 клас обучението в електронна среда е краен вариант, който може да се осъществи единствено в изключителни случаи. Първи към този вид обучение е добре да преминат момчетата и момичетата от гимназиалния етап.
Сроковете за обучение онлайн трябва да бъдат съобразени с обстановката на място, категорични са от ведомството. В основата на решението трябва да бъдат големият брой отсъстващи ученици и преподаватели и паралелки под карантина.
Кой взема решенията
Веднага след като заповедта стана факт, тя беше подложена на разгорещени коментари, особено в социалните мрежи.
Най-често мнението беше, че министерството е прехвърлило отговорността върху директорите. Отговорът на министър Вълчев, даден в интервю в Нова телевизия, е, че е много лесно да се вземе решение на централно ниво за затварянето на учебните заведения в цялата страна. Това ще означава обаче сериозно посегателство върху правото на образование, психическо натоварване за децата, икономически проблем пред повечето от родителите, които ще трябва да излязат в неплатен отпуск.
Няма нищо по-добро от обучението в класните стаи, категоричен беше министърът. Затова и решението е кризата да се овладява локално.
И това е логично, защото никой не вижда по-добре ситуацията от директорите и учителските екипи в съответното учебно заведение. Те са тези, които биха могли да преценят кога нещата започват да излизат извън контрол. Освен всичко останало, решението им трябва да бъде подкрепено от родителите и подписано от министъра.
Налице са и праговете за 15% отсъствия в цялото училище и 20% в отделен клас, които ако бъдат преминати, това ще наложи обучението да бъде дистанционно. Както подчертава министър Вълчев, новата заповед не отменя предишната, а просто я допълва.
Училищата и COVID-19 днес
Как изглежда ситуацията към днешния 27 октомври 2020-а?
По данни на МОН отсъстващите учители и ученици в момента са 0,5% от общия брой. Заразените с COVID-19 ученици са 469. С положителни тестове са 453 учители. За съжаление, трима загубиха битката с вируса.
Проблемът в учебните заведения е свързан повече с опасността от заразяване на преподавателите. Общо 90 000 са учителите в страната. Сред тях обаче е много голям процентът на хората около и над 50-годишна възраст, не по-малко са и тези с хронични заболявания, а това ги поставя в рисковата група по отношение на COVID-19.
След смъртните случаи на преподавателите от Търговище, Шумен и Разград в учебните заведения се настани страхът. И не само в тези училища, за съжаление.
А той е не по-малко изпитание и води до последици. Едва ли някой ще отрече колко много се е увеличило напрежението сред педагогическите екипи в последните месеци. Те са във фокуса на общественото внимание постоянно, подложени на ежедневни атаки, опитващи се да балансират между пряката си работа и множеството ангажименти, свързани с мерките за недопускане разпространението на COVID-19 и опитите да отговорят на въпросите на родителите. Не е случайно, че според изследване на КТ „Подкрепа“, огласено преди дни, два пъти повече български учители са жертви на бърнаут ефекта в сравнение с колегите им от страните в Европа.
Със сигурност тревога би трябвало да буди и начинът, по който се отразява пандемията върху учениците. Те са подложени на не по-малко стрес и за разлика от възрастните имат по-малко съпротивителни сили, за да преодолеят страха, напрежението, притеснението и възходящите емоции. В този смисъл, проблемът е както за физическото им здраве и неговото опазване, така и за психическото.
Дистанционно или присъствено
По темата се говори дълго и след приключването на учебната 2019/2020 година със сигурност има достатъчно анализи, които да дадат възможност за равносметка. Най-простичко тя може да бъде изразена по следния начин: нищо не е в състояние да измести присъствието на едно дете в класната стая и прекия му контакт с учителите и съучениците.
И да, за кратко, когато това се налага, обучението може да бъде дистанционно.
И това е мнение, зад което застават огромен брой от учителите, родителите и дори учениците.
В последните дни разговарях с майки и бащи, преподаватели, ученици. Повечето от тях са раздвоени, особено на фона на информацията, която чуват всеки ден за нарастващия брой на заразените. Убедени са, че здравето на децата е изключително важно и в този смисъл оправдават дистанционното обучение. От друга страна смятат, че то не е особено ефективно. Не е за подценяване, че особено родителите на малчуганите от началния курс, а дори и на тези от 5, 6 и 7 клас твърдят, че без тях децата им не биха се справили, а това означава да си вземат неплатен отпуск.
Третокласничка сподели, че миналата година й е било интересно само в началото, но след това е било трудно и много тъгувала за приятелите си. Родителите й бяха категорични, че без тях тя едва ли е щяла да се успее. Оказва се, че дългото пребиваване в онлайн среда не е допаднало и на много по-големи от нея ученици.
През юни 2020 г. Националният здравен портал „Фрамар“ направи анкета за дистанционното обучение през новата учебна 2020/2021 г. Резултатите показаха, че 35,1% от участвалите в нея са категорични, че това не бива да се допуска, защото е фатално и за децата, и за родителите им. Като временна мярка за кратък период то се приема от 27,7%. за 17,5% онлайн обучението е прекрасна възможност, която вече е доказала своя потенциал.
Ясно е, че за родителите е важно както здравето на децата, така и тяхното образование. В този смисъл те ще подкрепят всяко разумно и обосновано решение, което е в състояние да съхрани и едното, и другото. Колкото и да е трудно, баланс може и трябва да бъде намерен.
mon.bg, pixabay.com
- Новата учебна година в условията на COVID-19 - отново две възможности – присъствено и дистанционно
- 1 метър разстояние между хората при носене на предпазна маска срещу коронавирус е не по-малко безопасно от 3 метра
- Нормален старт на новата учебна година 20/21 с присъствието на деца и учители в класните стаи
- Учениците ще приключат тази учебна година дистанционно, решиха от МОН
Продукти свързани с НОВИНАТА
ДИХАТЕЛНИ УПРАЖНЕНИЯ ПРИ COVID-19 - Д-Р АННА ШУМЕЙКО, НАТАЛИЯ БОРИСОВА - СИЕЛА
СТЕРИЛИЗАТОР ЗА ВЪЗДУХ CLEAN AIR 4 / 55 W
Безплатна доставка за България!СТЕРИЛИЗАТОР ЗА ВЪЗДУХ CLEAN AIR 1 / 55 W
Безплатна доставка за България!КОМБИНИРАН БЪРЗ АНТИГЕНЕН ТЕСТ ЗА КОРОНАВИРУС / COVID-19, ГРИП ТИП A И ГРИП ТИП B (КОЛОИДНО ЗЛАТО) * 1 ADVENT LIFE
НОВИНАТА е свързана към
- Коронавирус COVID-19
- COVID-19, идентифициран вирус COVID-19, идентифициран вирус
- Антитялото AZD3152 се бори успешно с всички известни до момента варианти на SARS-CoV-2
- Нови 83 души са заразени с COVID-19, най-много положителни проби има в област Смолян
- Възможност за използване на L-лизин в терапията на болни с Covid-19
- Дистанционно обучение за учениците - на какво мнение сте за тази възможност
- Германия отменя всички мерки срещу COVID-19 до 20 март 2022 г.
- Проф. Тодор Кантарджиев: COVID-19 показа какъв щеше да е животът ни без ваксини
- Кардиологът д-р Бойчо Бойчев и приносът му в битката с новия коронавирус
- Кога трябва да приключат мерките срещу COVID-19 в България?
Коментари към Дистанционното обучение в условията на COVID-19 – въпроси и решения