Защо учениците от 5 до 12 клас продължават да учат дистанционно и докога
Всъщност отговорът на този въпрос изглежда само на пръв поглед лесен и бърз. Но със сигурност не е.
Защо наистина децата от 5 до 12 клас продължават да учат дистанционно? Бързият отговор е, защото COVID ситуацията у нас продължава да бъде сериозна и защото според здравните власти това е начин те да бъдат предпазени. Това обаче е отговор, който има отношение към случващото се на повърхността.
Дистанционното обучение
За него май беше казано всичко, което е възможно. От първото голямо затваряне на училищата у нас, та до момента, темата беше анализирана от медици, психиатри, психолози, здравни експерти, педагози, преподаватели на различни нива в образованието, директори на училища, ректори, родители, ученици, синдикалисти, политици, управляващи. Не остана човек, който да не се е произнесъл затова как обучението онлай влияе на децата ни.
Тук е мястото да припомня, че проблемът е световен и представители на ООН, УНИЦЕФ и на СЗО алармираха още преди година не само за пораженията, но и за угрозата, пред която са изправени бъдещите поколения.
През 2020 г. генералният секретар на ООН Антониу Гутериш заяви, че светът е изправен пред „поколенческа катастрофа“ заради затворените училища, резултат от пандемията от COVID-19 и определи като висш приоритет връщането на децата в класните стаи.
Ясно е, че продължителното отсъствие на учениците от клас крие сериозни рискове. На първо място образователни, които са особено опасни за най-малките. Още по-тежки са произтичащите от дългата изолация здравословни, психологически и социални проблеми. Всички те носят реална заплаха за бъдещето. И подобни фрази не са нито прекалено емоционални, нито преекспонират проблемите. Не, те просто показват нещата такива, каквито са.
На фона на тези крайно отрицателни тенденции има и все пак нещо положително. И то е, че в резултат на пандемията 21 век навлезе бурно и безкомпромисно в българското училище и разкри нови възможности. Те обаче могат да бъдат наистина работещи ако се използват за кратко и при нужда, защото в противен случай се превръщат в заплаха.
Властта и решенията й
Първото голямо затваряне завари неподготвени всички. Въпреки хаоса и страха обаче учителите успяха много бързо да се вземат в ръце и да направят на практика невъзможното. Без каквато и да е предварителна подготовка в рамките на дни те преминаха в режим онлайн. Те си знаят, какво им струваше всичко това.
Проблемът е, че този вид обучение не навсякъде беше с нужното качество, а имаше и места, където беше почти невъзможен. И тази инфарктна за образованието ситуация беше не само стресираща и изпитание за учители, ученици и родители, но в същото време провокира и положителни ефекти. Например, много от децата, които иначе едва ли биха имали компютър, вече разполагат с такъв, а много голяма част от родителите станаха свидетели в реално време на учебния процес, разбраха какво и как учат децата им и как работят учителите. Последното не е за подценяване особено като се има предвид, че безумно натовареното ежедневие е в основата на това, че много голяма част от тях почти нямат време на децата си и разчитат на училището не само за знания, но и за възпитание, а и защото сякаш беше възстановена тази прекъсната връзка между тях, собствените им деца и учителите.
След първото продължително онлайн обучение и последиците от него всички заживяха с надеждата, че ще бъде направено нужното, за да не се допусне отново затварянето на учебните заведения. Надеждата се оказа напразна, защото при първото повишаване на заболеваемостта и усложнение на COVID обстановката, следваше затваряне и преминаване на обучение в онлай среда.
Аргументите бяха винаги едни и същи – трябва да пазим децата, това е за тяхно добро. Стигна се дори до мнение, че училищата са едва ли не огнища на заразата. И докато работеха ресторанти, кафенета, барове, магазини и молове, училищата бяха затворени. А същите тези деца, които пазехме от зараза свободно ходеха в тях.
Настоящата учебна година започна по същия начин. С призиви да не се допусне отново дистанционно обучение и с бързото му въвеждане скоро след началото на учебната 2021 г.
Властта продължаваше да уверява, че ще направи всичко възможно децата да бъдат в клас, но така и не спази обещанието си. А междувременно родители протестираха още преди 15 септември и призоваха училището да бъде запазено като средище за децата. Дори успяха за броени дни да създадат сдружението „Да запазим училището като средище за децата“.
Постепенно здравните власти преминаха към действия, чиято цел е децата да учат присъствено. Предложиха тестване, което да започне първо за най-малките – учениците от 1 до 4 клас, а след като видят ефекта, да бъде приложено и за тези от 5 до 12 клас.
И тук за пореден път избуя онзи толкова странен, противоречив и тъй необясним феномен – родителите, които са против обучението онлайн и искат децата им да се върнат в класните стаи, се оказа, че не са съгласни те да бъдат тествани. А за да бъде възстановено присъственото обучение е нужно поне половината от родителите в един клас да дадат съгласието си. Така се оказа, че средно около 60% от децата от 1 до 4 клас учат присъствено, другите са вкъщи.
В същото време масовото тестване на малчуганите показа, че откритите сред тях с положителни проби са изключително малък и нищожен процент.
Въпросът е, защо от самото начало не беше взето решение за масово тестване?
Присъственото обучение на учениците от 5 до 12 клас
И сега към важната тема за учениците от 5 до 12 клас.
Инициатива на частно училище даде идея на министерството на образованието и това на здравеопазването как да се действа в кризисна ситуация. Едва след като доби публичност информацията за частно училище, което започва да тества децата от 5 до 12 клас с осигурени от родителите тестове, за което е получило разрешение, от МОН заявиха, че всички училища, които осигурят средства за тестване на децата от 5 до 12 клас, могат да преминат на присъствено обучение.
От просветното ведомство уточняват, че учебните заведения могат да направят това преди МОН да е осигурило безплатните тестове и още, че разрешението ще бъде в сила след издаването на нова заповед на министрите на образованието и здравеопазването, с която ще бъдат актуализирани Насоките.
Да поговорим за пари и за отговорности
Въпросът е защо сега не се осигуряват средствата? Колко училища могат да отделят пари за тестове? Не са много. И ако това не е проблем за частните, където родителите поемат този разход, е повече от сигурно, че ще бъде сериозен проблем за всички останали. Още повече, че държавата има ангажимент и тя е която трябва да осигури безплатни щадящи тестове за децата в общинските и държавни учебни заведения. Колко е трудно да се действа бързо и адекватно? Колко време отнема отпускането на нужните средства или подготовката и подписването на една заповед?
И докато организационно нещата буксуват и някой чака нещо, членовете на сдружението „Да запазим училището като средище за децата“ организират протест на 20 ноември 2021 г. от 12 часа на фонтана пред президентството. Основното искане не се е променило и то е незабавното връщане на децата в училище. Организаторите призовават: „Нека изпълним площада пред Президентството с детски рисунки и гласове. Думите са: децата на училище!“
Само преди седмица от Българския хелзинкски комитет призоваха в писмо до институциите да върнат незабавно децата от 5 до 12 клас в училище.
Властта прави неистови опити да убеди всички колко е важно децата на България да учат присъствено, защото онлайн обучението до момента е показало вредите, които са повече от ползите. Имаме единственият нормален начин за обучение в света, но продължаваме да действаме мудно. Това не създава ли усещането, че сякаш се неглижира проблемът?
Отговорите предстои да научим. И дано да е скоро. Важното е обаче освен да търсим кусурите на управляващите и да бъдем критични към действията им и да действаме. Не да стоим безучастно и да се извиняваме с до болка познатото „нищо не зависи от мен“, а да правим нужното като граждани. Като хора, от които всичко зависи, защото носят отговорност за ставащото и са част от процеса, а не просто пасивни наблюдатели.
И така, да се надяваме, че скоро ще разберем кога учениците от 5 до 12 клас ще се върнат в класните стаи.
НОВИНАТА е свързана към
- Дистанционно обучение за учениците - на какво мнение сте за тази възможност
- Анализ на COVID кризата 2020-2022 в статистическото проучване на Фрамар.бг
- 1 метър разстояние между хората при носене на предпазна маска срещу коронавирус е не по-малко безопасно от 3 метра
- МОН препоръчва на учебните заведения в страната да осигурят варианти за дистанционно обучение
- Как ще открият учебната 2021-2022 г. в различните балкански страни
- Положителната страна на дистанционното обучение – повече сън и понижена консумация на алкохол и кофеин
- Решението за междусрочната ваканция ще бъде взето на отрасловия съвет на 21 януари 2022-а
- Дистанционно обучение за хиляди ученици: как липсата на координация подлуди родители и учители
- Осигуряват безплатни щадящи тестове за COVID-19 за децата от 1 до 4 клас, за да се върнат в училище
- Да се научим на ваксини – учителите и ваксините заедно в час
Коментари към Защо учениците от 5 до 12 клас продължават да учат дистанционно и докога