Да се научим на ваксини – учителите и ваксините заедно в час
Втората вълна на дистанционно обучение е (вероятно) към своя край. От 4 януари 2021 г. децата от 1 до 4 клас са отново в класните стаи. Ако в следващата седмица намалее броят на заразените и на настанените в болници, е напълно вероятно от 18 януари 2021-а учениците от 5 до 12 клас също да тръгнат на училище, съобщи министърът на образованието.
Не така гладко и лесно обаче я виждат учителите в страната. Повечето от тях са на мнение, че дистанционното обучение трябва да бъде само за определен период. Има и учители, които смятат, че нищо не е по-ценно от здравето и не желаят да се върнат в училище. И пресечната точка на двете групи се оказаха ваксините срещу COVID-19.
Учителите за ваксините – мненията се различават
Началото на имунизацията възроди надеждата, че човечеството има реални шансове да се справи с пандемията, защото колкото повече хора бъдат ваксинирани, толкова по-бързо ще бъде създаден груповият имунитет, който ще помогне вирусът да бъде победен.
В България броят на заявилите желания да си поставят ваксина срещу COVID-19 е 41,3 % според проучване на „Галъп Интернешънъл“ от средата на декември, а заявилите категорично, че няма да го направят са 46,7 %. Подобна е ситуацията и в останалите европейски държави. Извън традиционните противници на ваксините, които процентно са доста по-малко, нежеланието сега е породено от липсата на достатъчно информация, но и много вероятно от разнопосочното говорене на специалистите по темата.
Министърът на образованието прогнозира, че 35 000 учители ще се ваксинират. Работещите в сферата на образованието професионалисти са 90 000. Красимир Вълчев подчерта, че желаещите да се имунизират се увеличават и допълни, че трябва да се страхуваме от вируса, а не от ваксините.
В средата на декември анонимна анкета на синдиката „Образование“ към КТ „Подкрепа“ сред 1520 учители показа, че гилдията е резервирана към масовата ваксинация. Под 15 % са заявили, че ще си поставят ваксина срещу COVID-19, а над 44 % са били категорично против.
По данни от първите дни на 2021 г. на Синдиката на българските учители (СБУ) близо 32 % от членовете им ще се имунизират. Председателката на СБУ Янка Такева коментира, че COVID-19 “ще си отиде, когато се отнесем сериозно към ваксините“. Според статистиката растат процентите, но как ли ще се променят те, когато иглата допре до кожата.
Защо голяма част от учителите казват „не“ на ваксината срещу COVID-19
Очаква се на 8 януари 2021 г. да стане ясен броят на педагозите, които ще се ваксинират. Въпросът е, защо много голяма част от тях отказват да го направят.
Една от причините се крие в малкото количество информация, с която хората разполагат. Проф. Костадин Ангелов обеща, че министерството, което оглавява, ще организира такава кампания, че българите ще бъдат най-добре информираните по въпроса за ваксините европейци. До момента тя още не е факт.
Различните гледни точки на специалистите също водят до колебания, създават притеснения и поставят повече въпроси, отколкото дават отговори.
Сериозен аргумент е и факта, че много голяма част от преподавателите има по няколко придружаващи заболявания, а не по-малка част са мъжете и жените над 50 години. Всички те имат своите страхове, свързани с това какво влияние ще им окаже ваксината. Не е малък и броят на вече преболедувалите COVID-19 учители, които не са наясно трябва ли да си поставят ваксина или не. Дали липсата на една сериозна кампания за ограмотяване не е причина и за нежеланието на много медицински специалисти?
Би било жалко да приемем, че фалшивите новини могат да бъдат определящи за решението на учители, лекари, фармацевти. Но когато няма истински, фалшивите се четат повече.
Учителите обратно в клас
Темата за обучението на децата е не по-малко значима, защото кризата COVID-19 е заплаха не само за здравето, но и за бъдещето, тъй като има реална опасност едно поколение да бъде изключено от образователния процес и да получи некачествено образование, базирано на компромиса.
Кой ако не учителите разбират най-добре, че онлай обучението може да помогне в критична ситуация, но колкото по-дълго бива практикувано, толкова повече са вредите, които ще нанесе. Особено за най-малките – децата от началния етап на обучение. Вероятно затова огромна част от педагозите изпитаха облекчение от връщането в клас на малчуганите от 1 до 4 клас на 4 януари. Тук е мястото да припомним, че от неформалното сдружение „Родители за безопасно образование“ се обявиха против с аргумента, че това ще изложи на риск и децата, и възрастните и настояха дистанционното обучение да продължи до края на първия учебен срок.
Анкета, осъществена от синдиката „Образование“ към КТ „Подкрепа“ в средата на месец ноември 2020-а показва, че 79,4 % от педагозите искат временно да се премине към електронно обучение, а според 76,8 % средата в училище е опасна за работа. В проучването са участвали 4270 души. Част от аргументите им тогава са, че учебният процес се организира много трудно, заради големия брой отсъстващи и ученици, и преподаватели.
Процентът показва ясно, че педагозите се страхуват и това е обяснимо. Не е ясно обаче каква е реалната картина във всички училища в страната, а не само това, което официално се съобщава. Дали наистина навсякъде разполагат с нужните предпазни средства, например. Как е организирано обучението в малките сгради, където голям брой ученици са на едно място? Защо учители и ученици не се тестват масово? И това са част от въпросите, на които всеки преподавател и директор има своите отговори. Очевидно е, че обобщени те представят картина, която отново разделя на „за“ и „против“, но за разлика от въпроса за ваксинацията, тук повечето от учителите са на мнение, че присъственото обучение трябва да се възобнови.
Не само заради степента и качеството на знанията, но и заради последствията върху психиката на децата, които са в изолация. Това е не по-малък проблем, защото неговите горчиви плодове ще берем в бъдеще. Както споделя академик Дроздстой Стоянов, изолацията ще превърне децата в изцяло дехуманизирани субекти.
Очевидно е, че гилдията на учителите разбира ясно проблемите и затова въпреки обяснимия страх във време на пандемия огромна част от представителите й са категорични, че дистанционното обучение ще създаде много повече проблеми, отколкото ще реши. Ваксините биха могли да решат част от проблемите, но липсата на адекватна кампания за информираност ражда чудовищни версии и фалшиви новини в главите на хората. Дистанционното обучение на нашето общество на тема ваксини е на път да се провали. Имаме шанс да компенсираме в реална учебна среда.
Нали няма да го пропуснем?
снимка: pixabay.com
- Анализ на COVID кризата 2020-2022 в статистическото проучване на Фрамар.бг
- Създателят на ваксината Pfizer-BioNTech: животът ще се нормализира през зимата на 2021
- Резултатите от изпитванията на ваксините срещу COVID-19 и тревогите на учените
- Водеща на новини получава първа доза от Moderna - ваксината за коронавирус, достигнала заветната трета фаза
НОВИНАТА е свързана към
- Антитела, Ремдесивир и витамин Д – лечението на заразения с коронавирус президент Доналд Тръмп
- Министър Кацаров с призив за ваксинация срещу COVID-19
- Да се допускат ли до учебните заведения деца без ваксини
- Дистанционно обучение за учениците - на какво мнение сте за тази възможност
- Проф. Тодор Кантарджиев: COVID-19 показа какъв щеше да е животът ни без ваксини
- Д-р Дрю Вайсман: иРНК технологията се използва не само във ваксини срещу COVID-19, но и срещу рак
- Експертите препоръчват хората с рак да си поставят трета доза иРНК ваксина срещу COVID-19
- Имаме ли нужда от бустерна доза срещу COVID-19 и кои са определящите фактори
- Ваксинирахте ли се срещу COVID-19?
- Очаквате ли нова вълна на епидемията COVID-19?
Коментари към Да се научим на ваксини – учителите и ваксините заедно в час